Kooliarhitektuur

Eesti üldhariduses on praegu käimas õppekavade reformimine ja koolivõrgustiku korrastamine. Eesti Arhitektide Liit on huvitatud parema õpikeskkonna loomisest kasvavale põlvkonnale. Selleks teeme koostööd Haridus- ja Teadusministeeriumiga Innove põhikoolivõrgustiku korrastamise programmi raames: pakume ruumialast nõu kohalikele omavalitsustele ja koolidele.

Teisalt oleme teinud ettepaneku viia ruumiõpetus põhiharidusse. Ettepanek sisaldab ruumiõppe korraldust paralleelselt mitmel tasandil: ühekordseid ülesandeid on võimalik loovalt lõimida erinevatesse õppeainetesse; samas on alustatud arhitektuuri valikaine pilootprojektiga gümnaasiumi tasandil ja õpetajakoolitust arhitektide osalusel.

Ruumiline mõtlemine on igale inimesele looduse poolt kaasa antud. Kui seda oskust elu jooksul ei arendata, kaob tundlikkus ruumi suhtes ja langeb üldine elukvaliteet. Oluline on, et iga inimene saaks võimaluse õppida ruumi märkama, seda paremini tundma, väärtustama ning selle kaudu oma igapäevast elukeskkonda parandama.

Riiklik õppekava sätestab, et õppekeskkond on tervik, mis koosneb nii sotsiaalsest, vaimsest kui ka füüsilisest ruumist. Üht osa tervikust lahutada pole mõistlik ega võimalik. Koolihoone projekteerimine eeldab läbimõeldud terviklikku visiooni nii tellijalt kui ka projekteerijalt.

Hea koolihoone algab heast lähteülesandest. Siinkohal pakumegi professionaalset abi – ruumianalüüsi koostamisel, ruumiprogrammi kohandamisel ja lähteülesande sõnastamisel.

Lugemissoovitus: “Muutuv kooliruum. Eesti Arhitektide Liidu juhend tänapäevast õpikäsitust toetava koolikeskkonna kavandamiseks

Eesti Arhitektide Liit on Education Estonia liige alates septembrist 2021. Education Estonia tutvustab Eesti haridusvaldkonda ja hariduslahendusi maailmas.

Education Estonia — teejuht haridusinnovatsiooni nutikate lahendusteni. Rohkem infot educationestonia.org.

Võtke meiega ühendust või telefonil 6 117 430.

 

Hariduse ruum ja ruumiharidus

Koolinoortele suunatud Ruumiuurijate konkurss sai eile piduliku punkti preemiate jagamisega Kultuurikatlas. Tseremooniale eelnes EKA Õpilasakadeemia korraldatud põhjalik arhitektuuriekskursioon Arhitektuurimuuseumis, Linnahallis ja Kultuurikatlas.

Esimesele omataolisele konkursile laekunud tööde arv ei olnud küll liialt suur, kuid see-eest oli tase tugev ja valik mitmekesine, mis näitab hästi ruumi seotust erinevate valdkondadega. Ümbritseva keskkonna kohta saab püstitada väga erinevaid küsimusi, seda eri kandi pealt uurida ja omalt poolt ettepanekuid teha. Tänu esimestele julgetele osalejatele saime kinnitust, et üleriigilist konkurssi tuleb kindlasti jätkata.

Oma töid esitasid nii gümnaasiumi- kui ka põhikooli astme õpilased. Oli hoonete makette, fotouurimus linnaruumist ja supergraafikas seinamaalinguid, mis annavad kooliruumile uue tähenduse. Töid laekus Pärnust, Sakust ja Tallinnast, õpilasi oli kokku paarikümne ringis.

Žürii koosseisus Kaire Nõmm, Jaan Jagomägi, Andres Ojari, Ülar Mark ja Katrin Koov tänavad kõiki vapraid noori, kes oma tööd konkursile saatsid. Tunnustame noorte ja nende juhendajate entusiasmi, põhjalikkust ja huvitavaid lähenemisnurki.

Kärt Kaljuvee (Pärnu Koidula Gümnaasium, 11. klass) kavandatud õpilaste vabaajakeskuse projekt tõusis esile suure pühendumuse ja väga hea tehnilise teostuse poolest, kus kasutatud oli kõige kaasaegsemat tehnoloogiat. Juhendaja Heleri Saks, külalisjuhendaja Jaan Jagomägi.

Karl Robin Timm (Tallinna Ühisgümnaasium, 8. klass) esitas kunstiliselt kõrge tasemega suvemaja maketi, mis kavandatud vana heinaküüni asukohale. Tunnustame noore arhitekti tundlikkust ruumi suhtes ja keskkonna kui terviku tunnetust. Juhendaja Liia Jung.

Lisette Voecks’i (Tallinna Saksa Gümnaasium, 11. klass) fotoprojekt “Sekundaarne vaatenurk” on suurepärane idee uurida igapäevast linnaruumi uue pilguga, otsida varjatud vaatenurki ja kogeda tuttavaid kohti uuel moel. Juhendaja Erik Joasaare.

Saku Gümnaasiumi 7.-9. klassi õpilaste koridoride ja kunstiklassi seinamaalingud väärivad tunnustust idee eest muuta standardne koolikeskkond huvitavamaks ja harivamaks. Eriti väärtuslikuks muudab selle idee õpilaste endi panus, kelle igapäevane keskkond saab loomingulise osaluse läbi tähenduslikumaks ja tugevdab kuuluvustunnet kooliga. Juhendaja Eda Piisang.

Saku Gümnaasiumi 7. klassi õpilaste sahtlimaalingute projekt on humoorikas, värvikas ja hariv, milleläbi vanad sahtlid on saanud uue sisu erinevate maade tunnusehitiste jäädvustamisega. Juhendaja Eda Piisang.

Kuna juba praegu valitakse järgmiseks õppeaastaks uurimis- ja loovtööde teemasid, siis innustame õpilasi julgelt valima ruumiga seonduvat teemat ja esitama oma töid ka järgmisele Ruumiuurijate konkursile!

Täname Kultuuriministeeriumi ja VELUX Eestit.

TINGIMUSED

Ruumiuurijate foorum kutsub koolinoori looma ja uurima ruumi

Teist korda toimuv arhitektuuriteemaline loov- ja uurimistööde foorum Ruumiuurijad julgustab noori valima kooliprogrammis ettenähtud loov- ja uurimistööde teemaks arhitektuurivaldkonna. Foorumile on oodatud osalema 7.–12. klassi õpilased, kes tunnevad huvi neid ümbritseva ehitatud keskkonna vastu. Tööde esitamise tähtaeg on 30. aprill.

„Ruumiline mõtlemine on igale inimesele looduse poolt kaasa antud. Seda oskust saab teadlikult arendada, õppides ruumi märkama, uurima ja väärtustama ning selle kaudu oma elukvaliteeti parandama. Just seepärast rajas Eesti Arhitektide Liit 2017. aasta alguses üleriigilise ruumiteemaliste loov- ja uurimistööde aruteluplatvormi koolinoortele,“ rääkis foorumi üks eestvedajaid Eesti Arhitektide Liidu president Katrin Koov.

„Käesolev üleskutse on juba teine omalaadne – esimene Ruumiuurijate foorum toimus eelmisel õppeaastal Kultuurikatlas 2017. aasta maikuus. Töid laekus nii põhikoolidest kui gümnaasiumidest, tase oli tugev ja valik mitmekesine. Tänu esimestele julgetele saime kinnitust, et ruumiteemalisi foorumeid tuleb kindlasti jätkata. Kutsume ka kõiki õpetajaid üles, et nad julgustaksid ja suunaksid õpilasi oma töid kevadel meile saatma ja foorumist osa võtma,“ lisas Katrin Koov.

Eelkõige oodatakse foorumile töid, mis valmivad koolides riikliku õppekava raames iseseiseva loov- või uurimistööna, kuid võib esitada ka kooliprogrammiväliseid projekte.

Õpilaste loov- ja uurimistööd on oodatud kuni 30. aprillini Eesti Arhitektide Liidu aadressile Põhja pst 27A, Tallinn 10415.

19. mail toimub Arhitektuurikatlas (Põhja pst 27A, Tallinn) suur Ruumiuurijate foorum, kus antakse tööde autoritele tagasisidet ja arutletakse esilekerkinud ruumiteemade üle. Parimaid tunnustatakse arhitektuuriteemaliste meenetega.

Parimad tööd lisatakse www.ruumiharidus.ee kodulehele loodavale veebinäitusele.

Ruumiuurijate foorumit korraldavad Eesti Arhitektide Liit, MTÜ Ruumiharidus (Arhitektuurikool) ja EKA arhitektuuriteaduskond. Projekti toetab Kultuuriministeerium.

Ruumiuurijate foorumi tingimuste ja soovituste kohta loe lähemalt:siit

Lisatud fotod:

Eelmisel õppeaastal esitatud töö „Suvemaja endise heinaküüni kohale“, maketi autor Robin Timm Tallinna Ühisgümnaasiumist.

Fotod: Reio Avaste

 

Lisainfo:

Katrin Koov, EALi president

+372 5073231

 

Eesti Arhitektide Liit

6117430