14-korruseline Fahle maja Tartu maantee küürul sai rohelise tee

Eesti Päevaleht 3.08.2005
Askur Alas

Tallinna kultuuriväärtuste amet andis eile kooskõlastuse endise tselluloositehase ümberehitusele kortermajaks koos kuuekorruselise modernse pealeehitusega.

”Pole enam põhjust jätta kooskõlastus andmata. Kui varem olime seisukohal, et see ei vasta vanale detailplaneeringule ja tuleks teha uus, siis nüüd tegid juristid selgeks, et seda pole vaja,” nentis kultuuriväärtuste ameti muinsuskaitseosakonna juhataja Boris Dubovik.
Duboviku sõnul oleks olnud parem, kui Fahle maja ja ümbritsevat ala oleks käsitletud ühtse tervikuna. ”Pole sugugi kindel, mis sinna kõrvale tuleb,” ütles Dubovik.
Vaatamata sellele, et uut ja ühtset planeeringut ei koostatud, väljendas ka linnapea Tõnis Palts seisukohta, et piirkond peaks arenema tervikuna ja uus torn ei tohiks jääda piirkonda üksi. ”Muidu näeb Tallinna panoraam ka Tartu maantee poolt vaadates välja nagu ühe hambaga naeratus, “ ütles Palts.

Linnapea sõnul on kõrvalkrundi omanik kinnitanud, et ka tema visioon piirkonna arendamiseks sarnaneb tselluloositehase juurdeehituse kavaga.

Tallinna kõrgeimas kohas, Tartu mnt 84a asuvad 1926. aastast pärit muinsuskaitsealused tehasehooned kujutavad endast nii ajaloolisest kui ka linnaehituslikust aspektist olulise tähtsusega objekti. Hoonet nimetatakse Fahle majaks kunagise legendaarse vabriku juhi ja suuromaniku Emil Fahle järgi.
Kaheksakorruselise paekivihoone otsa tahab arhitekt Raivo Kotovi plaani järgi klaasjat ”mütsi” ehitada Koger Kinnisvara.

Koger arendab ka kõrvalkrunti, Tartu mnt 14b, kuhu plaanitakse 14-korruselist hoonet. Kuna lähedusse kavandab Künnapu ja Padriku arhitektuuribüroo samuti kõrget hoonet ja lennuameti piirang on 90 meetrit, võib piirkonnast kujuneda üks kõrghoonete ala linnas. Seda lubab ka teemaplaneering.

Probleemiks parkimine

•• Arhitektide liidu poolt linnavalitsusele antud Villem Tomiste koostatud eksperthinnangus leitakse, et Fahle maja asub vastutusrikkas kohas, linna väravates.
•• Eksperthinnangu järgi on rekonstruktsioon ja pealisehitus üldiselt sobivad, kuid analüüsis tuuakse välja ka mitmeid probleeme.
•• ”Tartu maantee serv peab tulevikus olema jalakäijate ala, seega tuleks uus maht lubada juhul, kui hoone esine parkimine viiakse kõrvalkrundi parkimismajja,” seisab eksperthinnangus.
•• Arvestades uute majade kerkimist, võiks uus parkimismaja olla mitme uue hoone peale eraldi hoones. Maa alla on pinnase eripära tõttu parklat raske rajada.
•• Samuti tuleks puhastada katus sinna kavandatud tehnilistest agregaatidest.
•• Kuigi tulevikus võiks Fahle maja ümber kerkida väiksemaid kõrghooneid, peaks see jääma piirkonnas suurimaks dominandiks.