Arhitekt Markus Miesseni loeng “Crossbench Practice”
Markus Miessen on arhitekt ja kirjanik. Ta on nelikteose „Participation Quadrilogy“ („Osaluse nelikteos“) idee algataja ning tema töö pöörleb kriitiliste ruumipraktikate, institutsionaalsete ehitiste ja ruumipoliitikate ümber.
Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus kutsub:
Esmaspäeval, 18. märtsil kell 18:00 KUMU auditooriumis arhitekt Markus Miesseni loeng „Crossbench Practice“.
Tere tulemast Harmonistani! Viimasel kümnendil on hakatud osaluse mõistet üha enam liigtarvitama. Kui teha igaühest osaleja, muutub selle mõiste sageli ebakriitiline, süütu ja romantiline kasutus hirmutavaks. Väärtuslikkuse, võltssolidaarsuse ja poliitilise korrektsuse korrutamisest nostalgiliseks muutunud pealispinna varjus on osalusest saanud vastutust vältivate poliitikute ettekääne. Miesseni neli teost osalusest propageerivad parteist distantseerunud sõltumatu poliitikuga sarnaneva “ristpingipraktiku” (crossbench practitioner), “huvideta autsaideri” (uninterested outsider) ja “kutsumata osaleja” (uncalled participator) rolli, mida ei piira olemasolevad eeskirjad. Miessen argumenteerib osaluse viivitamatu ümberpööramise, konsensuslikke mooduseid ületava mudeli kasuks. Selle asemel, et käsitleda osalust poliitilise võitluse heasoovliku päästjana, mõtiskleb Miessen ausalt osaluse tõeliste ajendite, piiride ja ohtude üle. Uue konsensuslike võimaldajate ja vahendajate põlvkonna kasvatamise asemel toetab ta konflikti kui võimestavat, mitte võimetustavat jõudu. Ta osutab vajadusele konfliktse osaluse formaadi järele, mis ei ole enam protsess, millega teisi sisse kutsutakse, vaid ilma mandaadita, kutsumata häirijana toimimise vahend – sissetung tunnetusväljadesse, mis väidetavalt saaksid kasu väljastpoolt tulevast mõtlemisest. Vahel tuleb demokraatiat iga hinna eest vältida.
Markus Miessen (*1978) on arhitekt ja kirjanik. Ta on nelikteose „Participation Quadrilogy“ („Osaluse nelikteos“) idee algataja ning tema töö pöörleb kriitiliste ruumipraktikate, institutsionaalsete ehitiste ja ruumipoliitikate ümber.
Koostöös teiste autoritega on Miessen avaldanud mitmeid raamatuid, muuhulgas „Actors, Agents and Attendants” („Tegevuses osalejad, tegijad ja saatjad“, Sternberg Press / SKOR, 2011), „Waking Up From The Nightmare of Participation“ („Ärgates osalemise õudusunenäost“, Expodium, 2011), „The Nightmare of Participation“ („Osalemise õudusunenägu“,Sternberg Press, 2010), „Institution Building“ („Institutsiooni hoone“, Sternberg Press, 2009), „East Coast Europe“ („Euroopa idarannik“, Sternberg Press, 2008), „The Violence of Participation“ („Osalemise vägivald“, Sternberg Press, 2007), „With/Without: Spatial Products, Practices, and Politics in the Middle East“ („Koos/ilma ruumiliste toodete, praktikate ja poliitikatega/ta Lähis-Idas“, Bidoun, 2007), „Did Someone Say Participate? An Atlas of Spatial Practice“ („Kas keegi ütles „osalema“? Ruumipraktika atlas“, MIT Press, 2006) ja „Spaces of Uncertainty“ („Ebamäärasuse ruumid“, Müller & Busmann, 2002).
Tema loomingut on rahvusvaheliselt avaldatud ja eksponeeritud, muuhulgas Lyoni, Veneetsia, Performa, Manifesta, Kwangju ja Shenzheni biennaalidel. Ta on osalenud selliste arhitektuuriprojektide loomisel, nagu LU Arts Centre (Ühendkuningriik), Gwangju Biennial Hub (Korea), Performa Hubs 09/11 (USA), endise postkontori taasvõõrandamisel Manifesta 8 (Hispaania) jaoks, kaasaegse kunsti keskusele Witte de With (Holland) uue interjöör loomisel ning siiani suurim projekt oli Saksamaal asuva endise NATO tuumalõhkepea punkri üldplaan ja kunstihoone.
Konsultandina on Miessen nõustanud järgmisi projekte: The European Kunsthalle (Köln), SKOR (Amsterdam), WIRE (Zürich) ja The Government of Slovenia (New York).
2008. aastal asutas Miessen Lähis-Ida talvekooli Dubais ja Kuveidis. Tema akadeemilisteks tööandjateks on olnud näiteks Londoni AA School of Architecture (2004–08), Rotterdami Berlage instituut (2009–10) ja Karlsruhe kunsti- ja disainiülikool (2010─11). 2010. aastal oli ta teadur Harvardi ülikooli disainikoolis. Praegu töötab ta kriitilise ruumiparktika professorina Frankfurdi Städelschule ülikoolis ning külalisprofessorina Genfi kunsti- ja disainiülikoolis ja ka Lõuna-California ülikoolis Los Angeleses.
See aasta osaleb ta 55. rahvusvahelisel Veneetsia kunstibiennaali Eesti paviljoni projektis „Evident in Advance“ koostöös kunstnik Dénes Farkasi ja kuraator Adam Budakiga.
www.studiomiessen.com; www.criticalspatialpractice.org; www.winterschoolmiddleeast.org
Loengu toimumist toetab Eesti Kultuurkapital.
Täname KUMU Kunstimuuseumi.
Lisainformatsioon:
Maria Arusoo