EALi maakonnapäevad hiiumaal

29.–30. mail 2011 peeti EALi maakonnapäevi Hiiumaal. Päevi aitas taas korraldada EALi seenioride sektsioon

29.–30. mail 2011 peeti EALi maakonnapäevi Hiiumaal. Päevi aitas taas korraldada EALi seenioride sektsioon.

EALi maakonnapäevadel osales kokku 26 arhitekti. Ringsõitu Hiiumaal juhtis arhitekt Tõnis Padu Haapsalust.

Autobuss sõitis välja pühapäeval, 29. mail kell 8 Mere puiesteelt Vene Kultuurikeskuse eest. Rohukülast väljus praam kell 10.30.

Hiiumaale jõudes peatusime kõigepealt Pühalepas, kus tutvusime sealse kirikuga. Pühalepa kirik on Hiiumaa vanim kivikirik, mis ehitati 1255. aastal Saksa ordu kindluskirikuks. Seejärel käisime Suuremõisa lossis, mis on üks ilusamaid ja suuremaid mõisahooneid Eestis. Lossi väärtuseks on puhas barokk-rokokoostiil.

Külastasime Hiiumaa majakaid: Tahkuna tuletorni, mis asub Hiiumaa põhjatipus Tahkuna neemel (kõrgus maa- ja merepinnast 43 m) ning valmis 1875. aastal; Kõpu tuletorni (kõrgus maapinnast 36 ja merepinnast 67 m), mis valmis 1531. aastal ja mida on nimetatud ka maailma vanimaks järjepidevalt töötanud tuletorniks; Ristna tuletorni (kõrgus maapinnast 29,5 ja merepinnast 37 m), mis monteeriti kokku 1874. aastal Pariisis valmistatud detailidest.

Peatusime ka Kalana sadamas, mis on Hiiumaa kõige läänepoolsem sadam ja asub hästivarjatud väikese Kalana lahe ääres. Jõudsime ka Ristimäele, mis asub umbes 5 km kaugusel Kärdlast ning mis ühe legendi järgi tekkis kahe pulmarongi kokkupõrke tagajärjel (ühest pulmarongist hukkus pruut ja teisest peigmees), teise legendi järgi 1781. aastal, mil Reigi ja Kõrgessaare rootslased olid sunnitud lahkuma oma kodusaarelt. Ristimäe asukohas olevat nad pidanud oma lahkumisjumalateenistuse ja püstitanud esimese risti. Teel peatusime veel Reigi kiriku juures.

Esimesel reisipäeval lõunatasime Kärdla rannas asuvas ajastuomase hõnguga Rannapaargu kohvikus. Õhtupooliku veetsime Tõnis Padu eestvedamisel Kärdla linna peal jalutades ja reisiseltskonna meeldivas õhkkonnas päevamuljeid vahetades. Ööbisime Kärdlas Padu hotellis.

Ringsõidu teisel päeval, 30. mail kohtusime Kärdla Linnavalitsuse juhtidega. Kohtumisele oli kaasatud Hiiu Maavalitsuse planeeringute osakonna peaspetsialist Urve Pill. Meid võttis vastu Kärdla linnavalitsuse arengu- ja majandusosakonna juhataja Kaidi Nõmmerga, kes oli samal ajal ka linnapea ülesannetes. EALi nimel ütles tervitussõnad esimees Peeter Pere. Kohtumisel esines ettekandega Kärdla linnavalitsuse maakorraldaja Arno Kuusk, kes tutvustas lähemalt Kärdla sadamaala planeeringut. Ettekande järel said kõik osalejad küsimusi esitada ja toimus avatud diskussioon. Pärast kohtumist tutvustati Kärdla Linnavalitsuse uut hoonet ja vahetati muljeid.

Seejärel sõitsime ringi mööda Hiiumaa rannikuala ja peatusime Tubala tuuliku juures, tutvusime Hiiumaa viljaaidaks kutsutud Käina ümbrusega ning 15.–16. sajandil ehitatud Käina kiriku varemetega. Gooti stiilis kirik oli oma 600 istekohaga Hiiumaal suurimaid ja paistab tänini silma oma ehitusliku eripäraga – selle peasissekäik asub erandlikult lõunaseinas. Kirik hävis 1941. aastal.

Teisel päeval oli kavas külastada ka R. Tobiase majamuuseumi, kuid see oli maikuus veel suletud.

Edasi läks sõit Kassari poolsaarele, mille silmapaistvaim pinnavorm tundus olevat kruusane seljandik. Seljandik lõppes kitsal maaninal Sääretirbil, mida mööda tegime tunnise jalutuskäigu. Tuul oli vali, päike paistis ja kohapeal olles tundus, et ilm on väge täis.

Seejärel käisime Vaemla mõisa villavabrikus, kust võis kohaliku ettevõtte Hiiu Vill kaudu soetada endale mõnusa villase kehakatte.

Enne naasmist Heltermaa sadamasse lõunatasime Kassaris Vetsi Talli trahteris. Praam väljus Heltermaalt kell 16.30.

Kuna ilm oli ilus, otsustati Tõnis Padu ettepanekul tutvuda reisi lõpetuseks Haapsalu rannapromenaadiga.

EALi maakonnapäevade korraldamist toetas arhitektuuri sihtkapital.

Tänan EALi nimel kõiki ürituse korraldamisse kaasatud arhitekte ja osavõtjaid, kes tegid maakonnapäevade toimumise võimalikuks.