Eesti teed hakkavad elektrienergiat tootma
Suvi on tihe teede asfalteerimise aeg – sel aastal täiendab Maanteeamet parandatavaid teid uue, loodust säästva energia kogumise tehnoloogiaga, mille töötasid välja Tartu Ökoloogiliste Teaduste keskus koostöös Tehnikaülikooliga.
Tegemist on seismograafial põhineva ülekandemehhanismiga, mis salvestab sõidukitest teekattematerjalis tekkiva vibratsiooni ning muundab selle elektrienergiaks. Esialgu rakendatakse saadud energiat maanteede valgustuses, perspektiivis võiks sama süsteemi kasutada ka linnades ja muukski otstarbeks. Urmas Konsapi sõnul Maanteeameti Europrogrammide osakonnast leitakse seeläbi positiivne väljund Eesti autostumise jätkuvale kasvule, mis on võrreldav Saksamaa suurlinnade omaga.
Projektist innustunud Tallinna Linnavalitsus plaanib uut tehnoloogiat kasutada ka Raekoja platsil, kus sel suvel vahetatakse välja kommunikatsioonid. Üles võetud munakivide alla paigaldatakse enne nende tagasipanekut seismograafiline niidistik, mis juba järgmisel talvel soojendab platsi kivikatet – tulemuseks igihaljas muruvuukidega esindusväljak.