Euroopa Arhitektide Nõukogu pressiteade: riigihangete direktiivi ettepanekud

Euroopa Arhitektide Nõukogu (ACE) mõistab hukka 90% arhitektuurifirmade kõrvalejätmise riigihangete turust ning kutsub Euroopa Liitu üles muutma seadusandlikke ettepanekuid eesmärgiga saavutada väikese ja keskmise suurusega ettevõtetele parem juurdepääs turule.

Euroopa Arhitektide Nõukogu (ACE) mõistab hukka 90% arhitektuurifirmade kõrvalejätmise riigihangete turust ning kutsub Euroopa Liitu üles muutma seadusandlikke ettepanekuid eesmärgiga saavutada väikese ja keskmise suurusega ettevõtetele parem juurdepääs turule.

ACE muudatusettepanekutes, mis on esitatud kavandatavale riigihangete direktiivi ajakohastamisele vastukajaks, rõhutatakse, et ettepanekud ei paranda arhitektide jaoks juurdepääsu riigihangetele. ACE töökogemuste uuring näitab, et käibenõuete rakendamine jätaks 90% arhitektuurifirmadest riigihangete lepingutest kõrvale, nii et see ei parandaks väikese ja keskmise suurusega ettevõtete (VKEde) juurdepääsu, mis on aga direktiivi eesmärk.

ACE esitas hiljuti raportöör Marc Tarabellale riigihangete direktiivi eelnõu muudatusettepanekud. Toetades komisjoni otsust ajakohastada direktiivi, tagada riiklike vahendite tõhus kasutamine, parandada ärikeskkonda ja parandada üldiselt VKEde juurdepääsu turule, kordas ACE siiski fakti, et arhitektide praegune juurdepääs riigihankelepingutele niisama hästi kui puudub. Varasemate sätete väärkasutus on viinud peaaegu täieliku võimalike kasude kaotamiseni – riiklike vahendite raiskamiseni ja ELi konkurentsivõime suurel määral piiramiseni ülemaailmsel turul.

ACE esitatud muudatusettepanekute eesmärk on:

– lihtsustada arhitektuurifirmade (enamasti VKEd) osalemist riigihangetes;

– propageerida kvaliteedil põhinevaid valikumenetlusi ja lepingute sõlmimise kriteeriume;

– tagada, et võetakse arvesse intellektuaalsete teenuste spetsiifilist iseloomu.

VKEd: ACE toetab haldustoimingute lihtsustamist ja on vastu arhitektuuriteenuste pakkujatele lepingu kolmekordse hinnangulise maksumusega käibenõuete määramisele. ACE usub, et ei ole võimalik leida piiri, mis sobiks kõigile hanketoimingutele ja kutseteenustele ning soovitab selle piirangu kustutada ja pöörata rohkem rõhku kvalitatiivsetele valikukriteeriumitele, mis põhinevad jätkusuutliku arengu põhimõtetel. Halvimal juhul ei tohiks ühedki käibenõuded lepingu maksumust ületada.

Toimingute valik: ACE soovitab hõlmata disainikonkursid, millele järgneks läbirääkimistega menetlus kui standardne lähenemisviis arhitektuuriteenuste hankele, arvestades elektrooniliste oksjonite sobimatust intellektuaalteenuste hankimiseks. ACE nõuab suuremat jaotatust ning on vastu tsentraliseeritud hanke- ja raamlepingutele, sest need jätavad VKEd / noored professionaalid turult kõrvale.

Lepingute sõlmimise kriteeriumid: ACE tervitab madalaima hinna asendamist madalaima kuluga (kaasa arvatud olelustsükli hindamist), ent avaldab kahetsust, et hanke esitanud ametiasutustele jääb vabadus lepinguid sõlmida nii hinna kui ka kulu alusel. ACE nõuab, et intellektuaalteenustega seotud lepinguid sõlmitaks ainult majanduslikult soodsaima pakkumuse põhjal ja et madalaim hind ära keelataks. Hind on halvim kriteerium, kuna soosib kandidaati, kes lahendusele kõige vähem aega kulutab, mis omakorda mõjutab projekti kvaliteeti.

ACE peasekretär Ian Pritchard: „Erinevalt mõnedest teistest kaupadest või teenustest on arhitektuuriteenused intellektuaalteenused, mida ei saa kohe alguses täpselt määratleda. ACE usub, et selleks et muudetud riigihangete direktiiv saaks kasvuks ja rakendamiseks hoogu juurde, peab see arvesse võtma arhitektuuriteenuste spetsiifilist iseloomu.”

Kui direktiiv 2012. aasta 10. oktoobril vastu võetakse, peavad liikmesriigid seda rakendama hiljemalt 2014. aasta 30. juuniks. ACE-lt Euroopa Parlamendi raportöör Marc Tarabellale esitatud muudatusettepanekute allalaadimiseks minge aadressile: http://new.mailextrapro.com/Mail/Link.php?LID=29087&DID=5812358&Chk=4792c458