Euroopa Arhitektide Nõukogu võtab sõna teenuste passi kasutuselevõtu ettepaneku avalikus arutelus
2015. aasta oktoobris avaldatud ühtse turu strateegia edendamise käigus algatas Euroopa Komisjoni siseturu peadirektoraat (GROW) 2016. aasta mais avaliku arutelu teenuste passi kasutuselevõtu ettepaneku kohta, käsitledes regulatiivseid takistusi äriteenuste ja ehitusvaldkonnas. Täna väljendas Euroopa Arhitektide Nõukogu (EAN) oma vastuses seisukohta nendes küsimustes.
2015. aasta oktoobris avaldatud ühtse turu strateegia edendamise käigus algatas Euroopa Komisjoni siseturu peadirektoraat (GROW) 2016. aasta mais avaliku arutelu teenuste passi kasutuselevõtu ettepaneku kohta, käsitledes regulatiivseid takistusi äriteenuste ja ehitusvaldkonnas. Täna väljendas Euroopa Arhitektide Nõukogu (EAN) oma vastuses seisukohta nendes küsimustes.
Esmalt on EAN kriitiline küsimustiku struktuuri suhtes, sest see paneb vastajaid arvama, nagu teenuste passi abil oleks võimalik ületada väidetavalt õigustamata regulatiivseid takistusi kaubandusele ning aidata sel viisil kaasa teenusepakkujate piiriülesele liikumisele.
EAN leiab, et siseturu peadirektoraadil on riiklikest eeskirjadest lihtsustatud arusaam. GROW näeb neid eeskirju piiriülese kaubanduse takistustena ja vaatab mööda põhjustest, mille tõttu eeskirjad kehtestati. Riiklike eeskirjade siht ei ole tagada kaitset väljastpoolt tulevate teenusepakkujate eest, vaid võimaldada toimida kodumaisel turul tõhusalt. See on nii näiteks ametikindlustuse süsteemide puhul, mis vastavad kohalikele õigussüsteemidele, lepinguõigusele ja vastutuse nõuetele.
Teiselt poolt ülehindab Euroopa Komisjon takistusi, mida need riiklikud eeskirjad põhjustama peaksid. Napib tõendeid väite kohta, nagu oleks arhitektidel nende osalusega ühingute, õigusliku vormi, juhtimise ja mitmes valdkonnas tegutsemisega seotud nõuetest tulenevaid takistusi oma teenuste pakkumisel üle kogu Euroopa Liidu. EAN tuletab meelde, et 96% arhitektide piiriülese registreerimise taotlustest rahuldatakse tänu automaatse tunnustamise süsteemile, mis tuleneb kutsekvalifikatsioonide direktiivist. Seepärast ei ole EAN täielikult veendunud lisaväärtuses, mida teenuste pass võiks kutsealale pakkuda.
Praktilisest vaatepunktist lähtudes on EAN arvamusel, et siseturu infosüsteemi toetatud elektrooniline protseduur koos mitmekeelsete ühtlustatud vormidega võib olla kasulik selleks, et hõlbustada suhtlust vastutavate isikute vahel kodu- ja välisriigi jurisdiktsioonis.
Siiski pelgab EAN, et ettevõtte jaoks võib teenuste passi omandamise, tõendite esitamise ja passi uuendamisega seotud töö olla saadava kasuga võrreldes ebaproportsionaalselt suur. Täpsemalt on EAN mures passi kehtivuse pärast: osa infost, mida see sisaldada võib, muutub pidevalt. Näiteks muutub igas majandustsüklis pidevalt kindlustuse, vastutuse, rahastamis- ja töötamisnõuetega seotud info, mistõttu oleks vaja passi kogu aeg uuendada. Isegi juhul, kui uuendusi saaks teha elektrooniliselt, kardab EAN, et see on kutseala esindajate jaoks liiga tüütu ja aeganõudev.
Seoses kindlustusega tunnistab EAN, et ühise arusaamise puudumine kindlustuskaitse kohta (erinevuste tõttu kutsekindlustuse seadustes) on probleemne. EAN soovitab alustada tööd kindlustuskaitse hindamise meetodite väljatöötamiseks, et teha kindlaks, kas sel alal võib olla puudujääke ja millised ulatuses võib lisakaitse vajalik olla.
Laadige EANi kodulehelt alla EANi täielikud kommentaarid.