Kellel on lubatud elada omas kodus?

Visuaal: Mark Aleksander Fischeri magistritööst „Taskukohase linna arendamine. Kopli kaubajaam, viimane pusletükk Põhja-Tallinna sotsiaalsel maastikul”

 

Postimees

08.11.2024

 

Eestis, eriti paaris suuremas linnas, valitseb eluaseme taskukohasuse kriis. 2010. ja 2020. aasta võrdluses on Eestis eluaseme ostu- ja rendihinnad tõusnud Euroopa riikidest enim. Eluaseme kättesaadavus on ühtaegu nii majanduslik, ruumiline kui ka juriidiline küsimus. See aga nõuab paljude väga erinevate otsustajate ja huvigruppide omavahelist kokkulepet ja üksteise kuulamist, kirjutab Eesti Arhitektide Liidu president Aet Ader.

Eluasemekriis on teemaks kogu Euroopas. Euroopa Komisjoni president Ursula von der Leyen seab selle eest vastutama uue eluasemevoliniku, kelle ülesandeks on luua esimene üle Euroopa kehtiv kättesaadava eluaseme plaan. Tee lahenduseni peaks algama ka Eestis probleemi laiemast tunnistamisest ja olukorra faktipõhisest kaardistamisest, et seejärel strateegilisi otsuseid rakendama asuda. Pole ühte võluvitsa, vaid riigil ja omavalitsustel tuleb paralleelselt pika aja vältel mitut meetodit kasutada, alles siis hakkame nägema tulemusi.

 

Unistus oma kodu ostmisest lükkub edasi

 

Eurostati andmetel on elamukinnisvara ostu- ja üürihinnad Eestis alates 2010. aastast kerkinud üle kolme korra, mis seab meid Euroopa riikide hinnatõusu edetabelis esimeseks.

Nõudlus ületab pakkumise ja trend on jätkuv. Kodude kättesaamatuks muutumine ei ole enam pelgalt vähekindlustatud elanikkonna mure, vaid laiaulatuslikum probleem. Eluaseme kaubastumine, kodude investeeringuks ostmine, süvendab sotsiaalmajanduslikku ebavõrdsust, mistõttu muutub ka keskmise palgaga inimesele tema vajadustele vastava kodu leidmine vaid unistuseks.

Tartu Ülikooli linnageograafia kaasprofessori Anneli Kähriku uuringust selgub, et koduomanike osakaal kogu elanikkonnas on langenud 83,4 protsendilt 2010. aastal 75,1 protsendini 2020. aastal. Üürnike osakaal kasvas samal ajal 16,6 protsendilt 24,9 protsendini. Eestis, kus arusaam kodust on valdavalt seotud selle omamisega ja kus sissetulekud pole kasvanud keskustes asuva kinnisvara hindadega samas tempos, on selline ülesminek eriti valus. Kõige teravam on hinnakasv mõistagi Tallinnas ning koduomandi ligipääsetavus mõjutab kõige enam noori. Viimase kümne aastaga suurenes lõhe koduomandi kättesaadavuses Eestis noorema ja vanema põlvkonna vahel kümme protsenti.

Samas uuringus tuuakse välja, et kui 2010. aastal toetus üüripindadele kolmandik noori, siis aastal 2020 juba iga teine. Aastatel 2010–2020 suurenes lõhe koduomandi kättesaadavuse tasemes nooremate vanuserühmade (20–34-aastased) ja vanemate põlvkondade vahel kümne protsendi võrra. Koduomandile juurdepääsu vähendamine tähendab, et noored peavad kauem lootma üürikorterile ning unistus oma kodu ostmisest lükkub paljudel noortel edasi.

 

«Tahaks ikka, et lapsed kunagi välja ka koliks»

Kõige teravam on hinnakasv mõistagi Tallinnas, kus uue korteri 2024. aasta esimese kvartali keskmine ruutmeetri hind oli 4373 eurot. Pisut vähemalt lohutab, et kõikide (uute ja järelturu) korterite keskmine ruutmeetri hind oli 2462 eurot.

Et olla aus, siis praeguste kinnisvaraomanike jaoks ei ole kõrged kinnisvarahinnad ju sugugi halb uudis. Kui aga on vaja kodu osta (olgu esimest või pere kasvades järgmist ja teistsugust) või üürida, siis see nii hea ei ole. Osa omanikest moodustavad küll need, kes on pinna ostnud odava laenuga varem, kuid nõukogude võimu alt vabanenud ühiskonnale tüüpiliselt moodustavad koduomanike valdava enamuse inimesed, kes on selle 1990ndatel saanud tagastamise tulemusel või erastanud. Uusi kortereid on ehitatud, kuid suures plaanis siiski vähem kui kasvav linn vajaks.

Kinnisvaraturul ei toimeta üksnes koduostjad, vaid ka investorid. Vabaturumajandusega ühiskonnas on tegemist täiesti tavapärase nähtusega, kuid kui investeerimiskinnisvara osatähtsus muutub suureks, siis koduostja ja üürniku jaoks tähendab see hinnatõusu. Arvatakse, et Eestis on kinnisvara investeeringute osakaal olnud tippaegadel ligi kolmandik kõikidest ostu-müügi tehingutest. Koosmõjus korterihindade väga kiire kasvuga tekitab see arvestatava ebavõrdsuse, nii põlvkondadevahelise kui ka -sisese. Rääkimata sellest, et on suur erinevus, kas 1990datel sama ruutmeetri hinna eest erastatud korter asub Tallinnas Harju tänaval või Narvas Rüütli tänaval. Sellest tulenev ebavõrdsuse ülekandumine ühelt generatsioonilt järgmisele on reaalsus.

Absoluutset võrdsust on 20. sajandil paraku juba kehtestada proovitud ja õnneks on see möödanik, kuid see ei väära fakti, et ka suhteline ebavõrdsus tekitab üksjagu sügavaid probleeme. Tallinna nähtamatud müürid ehk sotsiaalmajanduslikest erinevustest tingitud ruumiline ebavõrdsus on üks nendest. Siiski võib paljudele eluaseme kättesaadavus tunduda noorte probleemina, aga mõtelgem siit edasi. Kui hiljuti ühelt heal järjel varakeskealiselt väikelaste emalt küsisin, miks on tema jaoks eluaseme kättesaadavus teemana nii oluline, vastas ta muiates: «Tahaks ikka, et lapsed kunagi välja ka koliks.»

 

Riik vajab eluaseme strateegiat

 

Kümme aastat tagasi lõpetas kehtivuse «Eesti eluasemevaldkonna arengukava 2008–2013», mille eesmärk oli «muuta eluase kõigile Eesti elanikele kättesaadavaks, arendada eluasemefond kvaliteetseks, energiatõhusaks ja jätkusuutlikuks ning tagada eluaseme piirkondade mitmekesisus, tasakaalustatud säästev areng». Eesmärke ei saavutatud, arengukava uuendatud ei ole.

 

Praeguse valitsuse koalitsioonileppes on tänuväärselt eluaseme kättesaadavuse küsimused ka selge fookusena kirjas. Nendest olulisimaks pean punkti «Töötame välja elamupoliitika strateegia», mis loodetavasti saab olema alus kõigele muule.

Sellel suvel valitsuse koalitsioonileppes sõnastatud «Käivitame kodude loomist soodustava programmi» punktid annavad hea aluse Eestis eluaseme strateegia loomiseks ja toetavad laiaulatuslikule probleemile mitmekesiste vastuste otsimist. Lahendus eeldab, et teame selgelt ja tõenduspõhiselt, milline on praegune olukord ja kus on kitsaskohad ning esmalt on oluline, et riigil oleks selles kohta selge vaade. Nimetame seda ühiskondlikku kokkulepet eluaseme strateegiaks.

Konkreetsed sammud

 

Toon rea soovitusi, kuidas võiks jõuda eluasemepoliitikas toimiva lahenduseni.

Esiteks tuleks nii kohalike omavalitsuste kui ka kogu riigi tasandil analüüsida eluasemete olukorda ja nende kättesaadavust – kus on kodudest puudus, kus juba on sobivaid maju, millised need on, kui palju oleks tarvis elamispinda juurde. Tallinn on esimese uuringu tellimisega juba otsa lahti teinud ja taristuminister on lubanud riigipoolset kodupoliitika visiooni kevadeks 2025.

 

Teiseks tuleks analüüsi põhjal selgitada välja Eestile sobivad viisid eluaseme kättesaadavuse tagamiseks. Rahvusvahelisi näiteid saab ja tuleb uurida, kuid toimiv lahendus saab alati olla vaid kohalikku konteksti sobiv.

Eluaseme strateegia fookus peaks olema eluaseme (ja -omandi) vormide mitmekesisus, erinevad suurused ja asukohad linnade lõikes. Leibkonnad kasvavad ja kahanevad, samuti nõuavad paindlikkust ka majanduslikud suhted. Eluaseme omandivorme on üle Euroopa mitmeid – näiteks levisid Eestis esimese vabariigi ajal kooperatiivid (ühistud, kes on kinnisvara omanikud ning arendavad ja haldavad eluaset algusest lõpuni, leibkonnad omavad osa ühistust); Suurbritannias on CLTd (Community Land Trust – MTÜd, kellelt kogukonna elanikud saavad osta oma kodu, kuid mitte maad, millel majad asuvad); Soomes on olemas asumisõigus (omandi ja üürieluruumi vahepealne vorm, omanik on üleriigiline mittetulunduslik kontsern, 15 protsenti sissemaksest on väljakolimisel tagastatav, millele lisandub igakuine reguleeritud üür) jne.

Kohalikel omavalitsustel on võimalus luua omi eluasemeettevõtteid või sihtasutusi kättesaadava elupinna arendamiseks. Säärased ettevõtted toimivad ja tekitavad lisatöökohti paljudes Euroopa linnades – elamispindade loomine annab ehitussektorile tööd, sest kontoriametnikud ei võta kätte kellut ega ehita maju.

 

Kolmandaks tuleks üld- ja detailplaneeringutes ette näha teatud protsent eluasemetest, mis peavad olema kergemini kättesaadavad ning leida meetodid selle rakendamiseks. Selle aluseks on juriidiliselt määratletud omavalitsuste õigused sotsiaaltaristu nõudmisel. Paraku oleme me samuti suuresti 1990ndatest pärinud olukorra, kus paljudel omavalitsustel on vähe maad, mis oleks nende käsutuses, eriti linnakeskustes. Ei ole ressurssi ega jõuõlga. Seetõttu oleks neljas soovitus kohalikel omavalitsustel ja riigil mitte müüa neile kuuluvat maad ja elukinnisvara. Eriti just kesklinnas asuv avalikus omandis maa ja kinnisvara saab pikas perspektiivis toimida olulise vahendina liigse ruumilise segregatsiooni vältimisel.

Näiteks Riigi Kinnisvara AS müüb oksjonil viit hektarit maad Tallinna kesklinnas, endist Tallinna vangla krunti. Avalikus omandis oleks sellel suur potentsiaal tuua omavalitsusele mitmesugust tulu. Sinna saaks ehitada kesklinnas puudu oleva lasteaia, kooli ja miks mitte kättesaadavaid eluasemeid ning sellest ülejäänu – üle poole maast – saaks eraarendajatele välja rentida. Tuleviku elujõulised linnaosad pole homogeensed magalad, vaid mitmekesised äri-, elu- ja avalikke funktsioone sisaldavad linnakvartalid.

Viiendaks on oluline ka pankade valmisolek finantseerida erinevaid omandivorme ja institutsioone. Peale esimest maailmasõda aitasid sõjajärgsest nullseisust üle saada ehitusühistud, mille tegevust toetasid just neile mõeldud soodsad laenutingimused, mis omakorda aitasid kaasata majandusse rohkem erakapitali ning mille tegevuse tulemuseks olid tihti hooned, mida peetakse oma ajastu kauneimateks.

 

13. novembril toimub Eesti Arhitektide Liidu korraldatud rahvusvaheline eluasemepoliitikale pühendatud arhitektuurikonverents «Kallis kodu», kus rahvusvahelised eksperdid, Eesti riigi ja omavalitsuste esindajad, aga ka arendajad arutlevad eluaseme kättesaadavuse teemal ning pakuvad lahendusi erinevatest maailma praktikatest lähtuvalt. Loodan, et see arutelu annab oma panuse riigi eluasemepoliitika loomisse just sellisel kujul, nagu seda nõuab praegune olukord.

 

Taskukohased eluasemed soodustavad linnas majanduse ning riigis rahvastiku kasvu; kättesaadavad kodud vähendavad oluliselt valglinnastumist ja sellega seotud keskkonnaprobleeme. Eluaseme kättesaadavuse probleemidel, tahame me seda või ei, on väga reaalsed poliitilised, majanduslikud ja sotsiaalsed tulemid.