Leonhard Lapin: tarbimishulluse lõpp
Autor: Leonhard Lapin, kunstiakadeemia professor
Seoses süveneva majanduskriisiga meenub, et kui ma 1992. aastal Soome õppejõuna tööle läksin, algas seal just lama – üks suuremaid sõjajärgseid majanduskriise.
Tundmata veel kapitalistliku meedia eripära, panin imeks, et ajalehed kirjutasid ikka missidest ja tippsportlastest ning hetketähtede eraelust, mitte aga sellest, kuidas uutes oludes toime tulla. Olin lugenud Saksa okupatsiooni aegseid Eesti lehti ja ajakirju, mis andsid inimestele nõu, kuidas hakkama saada – sõnaga, kuidas sitast seepi teha. Ka minu sõpradest Soome arhitektid jäid ilma tööta ning hakkasid tegema selliseid projekte, mida varem teostasid ehitusinsenerid või lausa tehnikud. Takkajärgi on nad öelnud, et lama õppetund oli Soome arhitektuurile kasulik, sest ehitati vähe, aga paremaid töid said need arhitektid, kes seda tõesti väärisid, ning muu arhitektkond laiendas oma tegevuse kogu keskkonnale, õppides ka teisejärgulisi ehitisi ja rajatisi käsitlema kui arhitektuuri. Ilmselt on meilgi võimalik siit midagi kõrva taha panna.
Kuid senine pillav elulaad ning meedia pinnapealsus oli mõned inimesed Soomes nii sassi ajanud, et nad ei osanud uues olukorras kuidagi hakkama saada. Nii õpetas minu kunstnikust sõber oma töötuid naabreid, kelle elumaja asus metsas, oma ümbrusest seeni ja marju korjama ning kasevihtu valmistama, et neid siis turul müüa. Olid ju sõjajärgsed põlvkonnad muutunud pimetarbijaiks, nii et kõike – ka marju, seeni ja vihtu osteti kaubahallist, kuigi ümberringi vohas mets. Jäid ära ka igatalvised reisid lõunamaadesse ning suusapuhkused Lapis.
Vabadus monopolidest
Ajapikku aga õppisid soomlased endale koju leivaahje ja puuküttega koldeid ehitama, et olla vabamad monopolide dikteeritud hindadest ning kasumijahist. Ka läksid paljud inimesed – eriti intelligendid, kes mõistsid, kuidas tarbimisühiskond oli nendega manipuleerinud – elama linnast maale. Ka hakkasid sõbrad, aatekaaslased ja sugulased omavahel tihedamalt suhtlema ning kallite restoranide asemel kohtuti kodudes või huvi-alaklubides.
Sedakorda on Eestis tarbimishullus lõppemas. Süvenev kriis peaks õpetama meid teistmoodi elama ja oma väärtusi muutma. Kauplused üritavad rahvast veel meelitada allahinnatud kaupadega, et enne võimalikku pankrotti veel paraja kasumiga kraamist lahti saada. Ehk oleks nüüd mõistlik hoopis kaaluda, kas seda raha ei peaks hoopis säästma, sest hinnad langevad veelgi.
Erinevalt mitmetest Euroopa riikidest ei ole Eesti valitsus võtnud vastu kriisiprogrammi, ent seda võiks iga inimene ja pere ise teha. Majandusest on loodud juba müstika valdkonda kuuluv müüt, justkui oleks see midagi erilist ja ainult asjasse-pühendatute pärusmaa. Arvestatavad majandusmehed on aga tegelikult ka kõik need perekonnapead, kes oskavad oma tulusid ja kulusid tasakaalustada ja laenavad raha vaid arvestusega, et suudavad selle ka või-malike ootamatuste puhul ära maksta.
Taaskasutus ja täiturud
Mis aitab neid, kes on järsku ilma tööta ja rahata, võlad kukil? Ei maksa loota üksnes riiklikele toetustele ega ka ümberõppele, sest uute töökohtade arv on ikkagi piiratud ja paljud vanemad inimesed, kes on oma alal aastakümneid töötades saanud tippspetsialistiks, ei võta sellist sageli absurdset ümberkohanemist ettegi.
Kõige rohkem saavad inimesed aidata üksteist: sõbrad, sugulased, endised töökaaslased, ka võhivõõrad, kus rikkam jagab oma üleliigset vara ja südamesoojust vaesematele, sest on ju see rikkuski sündinud teiste arvelt – vähemalt nii on mõelnud läänemaised jõukad häätegijad.
Meil on selleks loodud ka mõned toimemehhanismid – näiteks taaskasutuskeskused. Ometigi näib, et valitsus- ja linnategelased ei ole nendele kuigi tõsiselt mõelnud. Paar kuud tagasi viisin Tallinnas Paide tänava taaskasutuskeskusse mõned kotitäied üleliigset kraami, mida ei tahetudki alul vastu võtta, sest olukord, mis seal valitseb, on lausa masendav! Tegutsetakse väga kitsastes tingimustes amortiseerunud lobudikes ja katuse-alustes, pool õue oli täis musti kotte kohaletoodud kraamiga, mistõttu tundus, et töötajadki olid parajas stressis.
Olukorras, kus ületarbinud inimestel on kodudesse kogunenud virnade viisi kraami, mida nad tahaksid ära anda, peaksid nii riik kui ka omavalitsused soodustama esemete vahetamist omanike vahel. Rikkas Soomes on taaskasutussüsteem juba aastakümneid hästi toiminud: korralikes avarates ruumides on inimestel võimalik saada ilma rahata kõikvõimalikke esemeid, seadmeid, mööblit ja riideid. Nägin, kuidas meie uue iseseisvuse alg-aastatel sealt ka eestlased endale vajalikke esemeid said.
Miks ei võiks meil ka kesklinnas – kas või Raekoja platsil – korraldada laupäeviti täiturge, kus inimesed saaksid oma üleliigse kraamiga kaubelda? Mida siin häbeneda on, laupäeviti korraldatakse selliseid täiturge nii Madridi, São Paulo kui ka teiste pealinnade keskustes – platsidel ja tänavatel. Need saavad olema rahvarohked ja lõbusad suhtlemisüritused, mis toovad päikesesära kriisi halli argi-päeva! Miks peaks sellel üleslöödud fassaadidega platsil kauplema ainult kallite suveniiridega, mida ostavad põhiliselt välisturistid? Ning ka need, kes ei taha turgudel osta või müüa, näevad seal omasuguseid, kogedes inimeste võrdsustumist turuplatsil.
Uues olukorras on väga oluline roll ka meedial, kes võiks tagaplaanile jätta igasugused õnnemängud, seltskonnastaarid, kohtuintriigid ja kuriteod ning avada väljaannetes rubriigid, kus kogenud inimene annab hädas-olijatele nõu, kuidas uues olukorras ellu jääda. Tarbimise ja olme kõrval on meie elus olulised veel teised maailmad – hingelised ja vaimsed sfäärid.
Kirikud ja palvemajad
Olen veendunud, et majanduskriisis muutuvad populaarseks kirikud, palvemajad ja igasugu vaimsusega tegelevad seltskonnad, muidugi ka kaardimooride ja nõidade hämarad ruumid. Ehkki majanduse halvenedes saab tavaliselt esimese löögi allapoole vööd kultuur, hakkab ta tavaliselt kriisi ajal õitsema. Arukad ja vanema kultuuriga riigid muide arvestavad seda. Meil aga tõttas kultuuri rahastamist kureeriv minister jänesehaake tehes kohe pääministri manu, neid rahasid veelgi kärpiv säästueelarve näpus. Sedaviisi jäid toetusest ilma näiteks kunstnike liidu mittekommertslikud kunstigaleriid, kus kunstnikud said odavamalt oma näitusi korraldada. Meenutan, et erinevalt muusikust ja näitlejast, kes iga esinemise eest tasu saab, kunstnik oma näituse eest mingit tasu ei saa ning maksab kõik hoopis kinni – materjalid, ruumid ja kogu korralduse. Eesti kunsti peavad üleval kunstnikud ise. Ilma kultuurkapitali toeta, mis katab kulutustest vaid väikese osa, poleks professionaalset näitusetegevust Eestis vist üldse. Seda küünilisem oli möödunud suvel mõnede valitsus- ja parlamendiliikmete kallaletung kultuurkapitalile, kes on vist küll kõige läbipaistvam riigiasutus Eestis, avaldades nii oma toetuste saajad kui andjad Sirbis.
Kui Eesti tahab püsida rahvusriigina ega soovi langeda globaliseerumise ilmetusse sousti, muutudes vaid Ameerikas toodetavas massikultuuris hulpivaks kogukonnaks, tuleb ka rasketel aegadel leida ressursse kaunitele kunstidele. Neid tuleb suurendada, mitte vähendada! Minister Laine Jänese senine kunstipoliitika on olnud eesti kultuuri suhtes vaenulik. Sotsiaalministri Maret Maripuu järel peaks tema samuti uutele jahimaadele lippama. Eesti kultuuri juhtimine pole külakoori dirigeerimine!
Kultuur kui selvehall
Usun, et tuleval suvel võtab tagasihoidlikumad vormid ka meeletu suviste meelelahutus- ja kultuuriürituste ralli, mis sageli meenutab kaubahallides valitsevat tarbimishullust. Suvel muutub kogu Eesti justkui suureks selvehalliks, kus igas nurgas toimub midagi sellist, et kui sind ei ole siin, siis sind pole olemaski.
Soomes lõpeb üleriiklik „kultuuritrall” pärast jaanipäeva kogu juulikuuks ning inimene viibib sellal oma pere või sõprade ringis, naudib suve, loodust ja puhkab. Meil aga sõidab ta ühelt ürituselt, mis muutuvad iga aastaga üha meeletumaks ning kallimaks, teisele, keel vesti pääl. Ka nii mitmedki artistid on koormatusest laval kokku kukkunud ning nii mõnigi noorena hinge heitnud. Aga igamees peab puhata saama ja olekski hea, kui artistid saavad suvel veidi aega hinge tõmmata, järele mõelda, jõudu koguda, et uuel ajastul, mil ametnikud rihma pinguli tõmbavad, ka enda eest seista – see on meie rahva tuleviku huvides. Ars longa, vita brevis est!