Linn andis loa Osten Tori juurde kõrgete korrusmajade ehitamiseks
Askur Alas
Linnavalitsus otsustas eilsel istungil kehtestada Pärnu maantee ja Alevi tänava nurga detailplaneeringu, mille kohaselt kerkib sinna üks 9- ja üks 12-korruseline äri- ja elamispindadega hoone.
Pärnu maantee 130 ja Alevi tänav 3 kinnistu 0,5 hektari suurusel krundil asub praegu Petra pesutänava kolmekorruseline hoone, millele ehitatakse 6 korrust juurde. Alevi tänava pool asub kahekorruseline puithoone, mille asemel ehitatakse 60 meetri kõrgune tagasiastega 12-korruseline hoone. Petra majale oli korruste pealeehitamine ette nähtud juba selle projekteerimisel. Pärnu maantee äärses majas on peamiselt äripinnad, kõrgemas majas on enamik korterite all. Seal on ka kaks parklakorrust. Ülemiste korruste korteritest peaks paistma ka vanalinn.
“Lõpuks ometi, kolm aastat venis see protsess,” ütles projekti koostanud Tõnu Laigu OÜ-st QP Arhitektid. Planeeringu kehtestamine kestis nii kaua sellepärast, et Kesklinna valitsus ja halduskogu nõudsid hoone kõrguse ja seega ka korterite arvu vähendamist, et parkimiskohti rohkem jaguks.
Detailplaneeringu avalikul väljapanekul esitasid naabermajade elanikud proteste eelkõige väheste parklakohtade pärast. Samuti seadsid protestijad kahtluse alla sedavõrd kõrgete hoonete sobivuse piirkonda, kus on palju ka 2–4-korruselisi maju.
Samas kerkib naabrusesse 15-korruseline taasiseseisvumisaja suurim korterelamu, Osten Tori hoone. Alevi tänava nurgast üle Pärnu maantee planeeritakse 8-korruselist maja, 5-korruseline seal kõrval on juba püsti.
Kesklinna valitsuse planeerimise peaspetsialisti Katri-Liis Kinksi sõnul soovivad praegu paljud Pärnu maanteed pidi viadukti poole jäävate korrusmajade ühistud oma majadele korruse-paar peale ehitada. “See on kiirelt arenev piirkond,” märkis Kinks.
Laigu usub, et linn laieneb ning kogu piirkond saab tulevikus kõrgema hoonestuse.
Igale korterile parkimiskoht
Säästva arengu ja planeerimise ameti protestide läbivaatamise komisjoni hinnangul asub koht aktiivses linnaarengu piirkonnas ning magistraaltänava ääres. Seetõttu ei toetanud komisjon normi tunduvalt ületavaid parkimisvõimalusi. Praegu on ametlik norm 0,7 parkimiskohta korteri kohta. Parkimisnormi kohaselt peaks hoonetes olema 47 parkimiskohta, kavandatud oli 51.
Protestijad jäid siiski nõude juurde – igale korterile üks parkimiskoht. Pikkade vaidluste tulemusel lepiti kokku, et igale korterile tulebki üks parkimiskoht.
Kõrghoone käivitab piirkonna arengu
Tõnu Laigu, arhitekt
See 12-korruseline maja kiirendab piirkonna arengut.
Osten Tori ja nende kahe uue maja vahel hakkab hoonestus igal juhul tihenema ja kasvama.
Praegu on Pärnu mnt servas aguli tüüpi puumajad, lisaks enne sõda ehitatud ning hiljem pealeehitustega rikutud kivimajad.
Mina olen küll kindlalt veendunud, et raudteeni Tondil ja Pöögelmanni tehase kandis kerkib praegusest kõrgem hoonestus ja suurem ehitustihedus, piki Pärnu maanteed on see nii juba läinud.
Ka teisele poole Pärnu maanteed ehitatakse tühjadesse aukudesse elumajad.
Edasi tuleb Kalevi ala, mille kohta korraldati arhitektuurivõistlus ja mis muutub lähitulevikus samuti intensiivseks, tihedaks linnaosaks.