Milleks on vaja tänavamööbli konkurssi?
Katrin Koov, EPL
Neljapäeval algas rahvusvaheline disainivõistlus Tallinna Moodul, mille eesmärk on leida pealinnale unikaalne tänavamööbli süsteem. Mis on tänavamööbel ning milliseid tulemusi peaks andma konkurss?
Konkurss linnale ainulaadse ja visuaalselt huvitava tänavamööbli lahenduste leidmiseks korraldatakse linna tellimusel. Rahvusvahelisele võistlusele saabuvatelt töödelt oodatakse tänavaruumi elementide, nagu ajalehekiosk, avalik tualettruum, elektrikilp, telefoniputka, bussiootepaviljon ja lillelett, huvitavat ning visuaalselt ühtset kujundusideed.
Tallinn on asunud aktiivselt otsima oma visuaalset identiteeti. Iga linna soov on olla omanäoline ning teistest eristuv, mis tähendab ka seda, et tänavad ei ole täis ühesuguseid kataloogist valitud bussiootepaviljone ja telefoniputkasid. Selgelt eristuva visuaalse identiteediga on linn turistidele atraktiivsem ning ka oma inimestel on siin parem elada ja end linlasena tunda.
Tallinn on linnana kirev kui lapitekk
Kui maailmas ringi vaadata, siis ei ole selline selgelt eristuv ja linna vaimsust kandev tänavamööbel sugugi haruldane asi. Tasub meenutada kasvõi Londonit sealsete punaste telefoniputkade ja postkastidega. Kui Londonis on selline läbiv motiiv ajalooliselt välja kujunenud, siis mitmel pool mujal on selle leidmiseks korraldatud sarnaselt Tallinnaga konkursse. Põhjamaadest tasub selles osas ära mainida näiteks Taanit. Kui väikelinnale ei ole sellist leitmotiivi kuigi keeruline leida ning hiljem ka linnapildis juurutada, siis mida suurem ja eripalgelisem on linn, seda keerulisemaks see muutub.
Tallinna tänavamööblile ühtse leitmotiivi leidmine ei ole sugugi lihtne ülesanne. Tallinna linnaosad on väga erinevad. Üpris raske on leida sarnasusi näiteks Õismäe ja Kalamaja vahel. Linn on nagu suur lapitekk, iga lapp omamoodi kirev ja huvitav.
Bussiootepaviljonidest või ajalehekioskitest võiksidki saada need õmblusniidid, mis selle lapiteki visuaalselt üheks tervikuks muudavad.
Praegu on Tallinnas ka tänavamööbli osas pilt üsna kirju ja kaootiline. Peale reklaamifirmade üles pandud bussiootepaviljonide kataloogikauba võib näha ka kodukootud kioskeid, pargipinke ja müügilette. Disainivõistluse tulemusena peaks see pilt korrastuma, vähemalt meie käest võistluse tingimused tellinud linnadisainer on optimistlik ning loodab head ideed ka reaalselt tänavapilti viia.
Oleme võistlustingimustes andnud disaineritele võimalikult vabad käed. Tegu on ideekonkursiga, seepärast ootame võimalikult lennukaid lahendusi. Soovime leida midagi Tallinna omapära väljendavat. Mismoodi seda saavutada, milliseid värvi- ja materjalilahendusi kasutada – see kõik on jäetud konkursil osalejate otsustada. Oluline on tänavamööbli komplekteerimise ühtsus, mis võimaldaks luua omanäolisi üksikobjekte, kuid mida siiski seoks omavahel mingi sisemine loogika ja ühtse terviku tunnetus. Sellest ka konkursi nimi – Tallinna Moodul.
Ootame rahvusvahelist seltskonda
Kuna ülesanne on huvitav ning ka preemiafond – 21 000 eurot – on täiesti arvestatav, loodame aktiivset osavõttu ning rahvusvahelist seltskonda. Ka töid hindav žürii on väga esinduslik ning sinna kuuluvad näiteks maailmakuulsa disainibüroo Droog üks juhtfiguure Gijs Bakker ja Taani Kuningliku Kunstiakadeemia arhitektuuriosakonna professor Jan Gehl. See kõik loob meie hinnangul eeldused võistluse õnnestumiseks, jääb vaid loota, et head ideed Tallinnas ka tõepoolest ellu viiakse.