Mustakivi tunneli avamine venib

 08.05.2007, Postimees

Urmas Tooming

 
Foto: Liis Treimann 

Ohtlikust ülekäigurajast Laagna teel Mustakivi keskuse juures aitaks lahti saada juba Nõukogude ajal ehitama hakatud tunneli avamine, kuid käigu uuendamine venib, sest aastate eest ei pidanud ehitajad projektist kinni.

Mustakivi tunneli uuendamise projekti juhtiv arhitekt Liina Lipre firmast K-Projekt ütles, et tunneli esialgne projekt pärineb 1984. aastast, kuid kahjuks ehitati maa-alune käik olude sunnil veidi teisiti, kui joonistel ette nähtud. Seetõttu on projekteerijad pidanud nüüd nuputama, kuidas tunnel lõplikult välja ehitada.

«Joonised on küll olemas, kuid tunnel ei ole täpselt nende järgi ehitatud,» kinnitas Lipre.

Tema sõnul tähendab see, et palju aega on kulunud lihtsalt vaatlustele. «Seda oleks olnud lihtne teha, kui tunnel oleks seest tühi, kuid seal käib ju pidev kauplemine ning peame piltlikult öeldes lettide all ronides uuringuid tegema,» rääkis Lipre. «Seetõttu ongi projekteerimine veninud.»

 

Keeruline projekteerimine

Arhitekt tunnistas, et tunneli kavandamine kujunes esialgu arvatust veidi keerulisemaks. Mõlemal pool Laagna teed tuleb ehitada kaks uut külgmist sissepääsu, kuid uute sissepääsude ehitamiseks oli vaja projekteerida täiendav tugikonstruktsioon, et tunnel oleks turvaline. Tunneli otsmised avaused jäävad samuti alles.

«Tunneli projekteerimisel oleme mõelnud ka tulevikule, kui praeguse autoparkla kohale rajatakse jalakäijate puiestee,» ütles Lipre. «Siis on inimestel mugav tunnelisse siseneda nii otstest kui ka külgedelt.»

Lipre sõnul on projekt raskustele vaatamata siiski peaaegu valmis ning ta on juba asunud ehitusluba taotlema. Pärast seda saaks tellija, Tallinna kommunaalamet, hakata riigihanke korras ehitajat otsima.

Kommunaalameti juhataja asetäitja Peep Koppel tõdes, et tõenäoliselt mais saab projekt valmis ning asjaajamine jõuab nii kaugele, et tunneli ehitaja leidmiseks saab riigihanke välja kuulutada.

Ta tunnistas, et projekteerimisel on ette tulnud palju lisatöid ja viivitusi. Koppel kinnitas, et ehkki tunneli maksumus saab selgeks alles riigihankega, on linna eelarves ehituseks vajalik raha olemas.

Lasnamäe linnaosa vanema asetäitja Toivo Moorast ütles, et kõige optimistlikuma hinnangu järgi võiks ehitamine alata juulis. Moorast peab väga oluliseks, et tunnelis oleks ööpäev ringi ohutu liikuda, ning sedalaadi küsimused tuleb hoolega läbi kaaluda. Ta märkis, et Balti jaama tunneli eeskujul Mustakivi maa-alust läbikäiku ööseks sulgeda ei saa, sest Laagna teele kahe sõidusuuna vahele on praeguse projekti järgi kavas paigaldada tõkked, et inimesed üle tee silkama ei hakkaks.

 

Bussipeatused kolivad

Seega on vaja leida lahendus, kuidas inimesed ka hilisõhtul julgeksid tunnelis käia.

«Liikluse mõttes on see nii ohtlik koht, et me ei saa lubada, et inimesed hakkavad ikkagi üle tänava käima,» kinnitas Moorast. «Laagna tee on kunagi rajatud linna kiirteena, kus võib sõita seitsekümmend kilomeetrit tunnis, seega ei tohi seal jalakäijate ülekäike olla.»

Praegusi tõrkeid projekteerimisel seletas linnaosavanema asetäitja sellega, et Lasnamäel ei tehtud omal ajal detailplaneeringuid. Seetõttu polegi täpselt teada, kus millised torud maa sees peidus on.

Moorasti sõnul on Mustakivi ülekäiguraja juures praegu suur segadus ka bussipeatustega, mis on ebasobivas kohas ja segavad ülejäänud liiklust. Seetõttu on koos tunneli valmimisega kavas ka peatused eemale nihutada. See tähendab, et linnast väljuval suunal jääb bussipeatus Statoili ning linna suunduval suunal Lukoili tankla ette.

Mustakivist umbes pool kilomeetrit edasi Maxima toidukaupluse ees on veel teinegi ohtlik ülekäigurada, kuid sealse olukorra parandamiseks ei ole praegu veel mingit ideed. Moorasti sõnul oli küll kunagi kavas sinna jalakäijate jaoks sild ehitada, kuid rahapuudusel jäi see plaan katki.