Näitus: Arne Maasiku NYC SHOTS Disainigaleriis
Näitus jääb avatuks kuni 5.juulini
NYC Shots näitust võib pidada järjeks 2000. aastal toimunud sama pealkirjaga näitusele, kus Arne Maasik esitles oma suureformaadilisi mustvalgeid fotosid.
Arne Maasik on hariduselt arhitekt, praktiseerinud fotograafiat üle 10 a.
Eesti Kunstiakadeemia lõpetanud aastal 1995, pärast seda töötas arhitektuuribüroos Künnapu & Padrik arhitektina aastani 2003, mil asutas koos Lembit Kiburiga fotograafiafirma Zepp Grafelin.
Kaosefotograafi pilk
Anders Härm
Raske on leida maailmast tähendustiinemat linna kui New York. Isegi kordagi New Yorgis käimata eksisteerib ta tõenäoliselt teadvuses mingisuguse mõistelise konstruktsioonina, pildina, eelarvamusena.
Foto on Maasikule pildiline struktuur, konstruktsioon, mis teeb vene konstruktivismi klassikust Alexander Rodtshenkost kunstniku ühe võimaliku eeskuju. Kuid paradoksaalsel kombel on see, mida Maasik läbimõeldult komponeerib, ikkagi kaos. Korrapära ja harmooniat ei ole mõtet Maasiku fotodelt otsida. Ja kõnealusel juhul soosib seda ka aines, milleks on New Yorgi arhitektuur või õigemini arhitektuurne keskkond.
Majad Maasikut ei huvita ei arhitektuurses ega ka funktsionaalses mõttes – tegemist ei ole arhitektuuriväärtustega ega ka mitte mingisuguste hoonete tüpoloogiaga à la hullumajad, tapamajad, vanglad. Kuigi viimane ei olekski nii paha idee.
Siin jääb Maasik strukturalistiks selles mõttes, et teda köidab New Yorgi linnapildi mikroskeemiks taandatud struktuurne kaos, arhitektuursed ja ruumilised veidrused ning kõrghoonete ilmetu ja anonüümne rutiin.
Eelkõige aga linna mastaapsus ja totaalsus, millele vastavad ka fotode eneste mõõtmed.
Enamat kontekstuaalset mängu endale lubamata tõlgib autor hoopis filigraanselt pildistruktuuri linnastruktuuriks ja vastupidi. Nende kahe üsna suletud süsteemi omavaheline pinge ongi tema fotode keskmes.