Normatiivsus ja hea tava linnaplaneerimise praktikas
Sageli kuuleb etteheiteid, et linnaplaneeringutes arvestatakse liialt vähe avalike huvidega: hoonemahud ja hoonestustihedus on liiga suured, vähe on üldkasuta-tavaid haljas- ja puhkealasid, puiesteid. Tänavad on kitsad ja haljasalade hoonestamist ning olemasoleva hoonestuse tihendamist nähakse ette kerge-käeliselt ega jäeta kohti lasteaedadele, koolidele jne. Kas tõesti arhitektid ei tea linnaplaneerimise algtõdesid?
Martti Preem
Ehitaja / aprill 2008
Sageli kuuleb etteheiteid, et linnaplaneeringutes arvestatakse liialt vähe avalike huvidega: hoonemahud ja hoonestustihedus on liiga suured, vähe on üldkasuta-tavaid haljas- ja puhkealasid, puiesteid. Tänavad on kitsad ja haljasalade hoonestamist ning olemasoleva hoonestuse tihendamist nähakse ette kerge-käeliselt ega jäeta kohti lasteaedadele, koolidele jne. Kas tõesti arhitektid ei tea linnaplaneerimise algtõdesid?
Päris nii see pole: olukorda dikteerib pigem seadusandlus, kus terve rida olulisi linnaehituslikke parameetreid pole normeeritud. Varem kehtinud tavad ei leia aga järgimist, sest enamik õigusakte on kallutatud eelisarvestama maaomanike huvisid, mitte üldhüvesid.
Maareformiga tagastati ka üldkasutatavaid maid. Kurioosne on ka olukord, kus vabaplaneeringulistes uuslinnaosades määrati elamute juurde minimaalsed krundid. Majadevahelised ühiskasutusega parkla- ja haljasalad jäeti seega erastamata ning tagastati endistele omanikele või jäid reformimata riigimaaks, millele mõlemale üritavad omanikud – nii eraomanikud kui riik – saada igasuguse linnaehitusloogika vastaselt ehitusõigust.
Tervikpilt planeerimis- ja ehitustsüklist puudub
Enne 1993. aastat kehtisid linnaehituses planeerimisnormatiivid, mis määrasid hoonetevahelised kujad, et tagada piisav päikesevalgus korteris, üldkasutatava haljastu pinna iga elaniku kohta, samuti elanike arvust tuletuva koolikohtade, lasteaedade, klubide, kinode, kaupluste jne pinnad / kohtade arvud, samuti olid määratletud eri liiki asutuste teenidusraadiused.
Kaubandus, teenindus ja meelelahutus kui ettevõtlusalad ei vaja tänastes tingimustes normeerimist, vaid need on seotud nõudlusega. Seda ei saa kuidagi öelda sotsiaalse infrastruktuuri elementide – puhke- ja haljasalade, lasteaedade, koolide – kohta. Võib arvata, et nõukogudeaegsed SNIP-id ei ole täna kohased. See on voluntaristlik seisukoht: need normid töötati välja sõjaeelsel Saksamaal professor Neuferti koostatud ehitus-planeerimiskäsiraamatu alusel. See käsiraamat on olnud “piibliks” mitme põlvkonna arhitektidele mitte ainult Saksamaal, vaid paljudes lääneriikides. Teost on järjest täiendatud ja ajakohastatud: Neuferti viimane väljalase publitseeriti 1990. aastate lõpus.
Seadus normeerib üldkasutatavaid alasid vähe
Eesti planeerimisseaduses on üldhuvide arvestamiseks sätestatud avalikustamise protseduur ja protestide esitamise võimalus. Nende arvestamise vajaduse vaidlustab aga iga osav jurist, kui need ei baseeru seadusel või muul üldkehtival aktil. Seadustega on eelviidatud üldkasutavate alade planeerimine/reserveerimine minimaalselt reguleeritud: näiteks hoonetevaheline kuja vaid tuletõrje normatiividega, teekaitsevööndi laius teeseadusega, ehituskeeluvöönd veekogude ääres veeseadusega, Vabariigi Valitsuse määrusega “Eluruumidele esitatavad nõuded” on insolatsiooninäitajaks kolm tundi päevas jne. Sotsiaalministri käskkirjaga on esitatud nõuded lasteaia ja kooli krundi suuruse kohta tulenevalt laste arvust, kuid pole näiteks määratletud, kui suure asumi kohta peab vastav lasteasutus olema, mis on selle normaalne teenindusraadius.
Tervikpilt planeerimis- ja ehitustsüklist puudub
Kahjuks on needki vähesed nõuded pudistatud eri ametkondade eri tasemega aktidesse, selle asemel, et need oleksid koondatud ühte riiklikult kohustuslikku dokumenti. Kogu ehitus-planeerimistegevuse koordineerimine on jaotatud mitme erineva ministeeriumi vahel. Planeerimine on siseministeeriumi haldusalas (see oli enne planeerimis- ja ehitusseaduse jagamist eraldi planeerimisseaduseks ja ehitusseaduseks 2004. aastal keskkonnaministeeriumi kureerida, mis oleks ka loomulik, kui käsitleda nii looduslikku kui ehitatud keskkonda normaalselt funktsioneeriva tervikuna), ehitamine kuulub majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalasse, arhitektuuripoliitika kultuuriministeeriumile. Siit ilmselt tulenebki asjaolu, et puudub terviklik pilt planeerimise-projekteerimise ja ehitamise tsüklist ning selle kooskõlalise reguleerimise vajaduse mõistmine.
Normatiivid on vahendid mugavuse tagamiseks
Terve rida ehitus- ja ka planeerimisnäitajaid on kirjas soovitusliku iseloomuga standardites. Peab märkima, et näiteks tänavate standardeid ja haljastuse rajamise standardeid jälgitakse vastavate spetsialistide hea lobitöö tulemusena päris täpselt.
Hea tava mõiste on ilmselt Soome vastava traditsiooni mõjul ehitustegevuses hästi juurdunud: selle jälgimine kirjutatakse reeglina sisse igasse ehituslepingusse. Kahjuks pole planeerimises seni õnnestunud ühtki planeerimislahendust kaitsta või vastupidi, kahtluse alla seada heale tavale viidates. Erinevus ehitamises on ilmne: hea tava garanteerib hea ehituskvaliteedi ja sellest on ehituse tellija muidugi huvi tatud. Planeerimises tähendab hea tava mitmesuguste ehitusõigust piiravate üldhuvide arvestamist, mis vähendavad omaniku otsest kasu krundi arendamisel. Kaudne kasu elukvaliteedi tõusu näol aga tundub arendajale tihti liiga ebamäärane ja kauge mõjuga.
Mis ikkagi on oluline linnaplaneerimises: kas lihtsalt normatiivide ja hea tava reeglite täitmine või hoopis novaatorlikud linnaehitusvõtted? Eelkõige on linn linnaelanike jaoks ja seega peab ta pakkuma võimalikult mitmekesist keskkonda eriliigiliste tegevuste viljelemiseks, rahuldama võimalikult hästi erinevate elanikegruppide vajadusi. Normatiivid on vaid vahendid, millega tagada minimaalne mugavusaste linnas.
Hea tava tähendab elanike rahulolu
Linnaruumi moodustavad hoonete, rajatiste, looduslike pinnavormide ja haljastusega piiratud välisruumid: teed-tänavad, puiesteed, väljakud, pargid, õued, veekogud jne, mille hulk, vastastikune paiknemine ja iseloom määravad iga linna ilme. Välisruumiga suhestuvad hoonete siseruumid, eriti avalikud ruumid, ja välisruumiga vahetult seotud ruumiosad. Nii välis- kui siseruumis ja nende vahel tekkivad ruumiseosed, pinged, valguse ja varju vahekorrad, avatuse ja suletuse vastasseis ning esteetika ongi arhitekti-linnaehitaja tegevusvaldkond. Selle tegevuse resultaate saavad professionaalselt hinnata arhitektide ja linnaplaneerijate kõrval ka arhitektuuri- ja kunstiajaloolased ning -teoreetikud, vähem aga teised spetsialistid ja linnaelanikud. Tegevuse spetsiifilinehindamineonsuhteliselt marginaalse grupi asi.
Elanikule on sellised kriteeriumid ebaolulised. Talle on oluline mugav, turvaline, hästitoimiv, mitmekesine elukeskkond, mille üheks tunnuseks on ka eristuvus teistest linnadest. Oluline on nii looduslike eelduste kasutamine kui ka arhitektuur-linnaehituslike võtete rakendamine. Valdav osa linna-kodanikke ei mõtesta neid teadlikult, vaid hindab toimiva terviku osana.
Arhitekt ja linnaplaneerija lähtub hoonet kavandades, linnaruumi ja linnalisi struktuure luues ühelt poolt spetsiifilistestesteetilistestkriteeriumidest, teisalt tehnilistest nõuetest ja normidest. Kui ta suudab loodavas keskkonnas elanike käitumist ja olu piisavalt täpselt modelleerida, tekib linnaruum, mis on täisväärtuslik elukeskkond.
Linna ja linnaruumi kujundamisel ning tulemuste hindamisel on lõpp-tulemusena olulisim elanike rahulolu ehk sotsiaal-psühholoogiline aspekt. Heaks tavaks linnaplaneerimises peakski pidama selle aspekti maksimaalset arvestamist ehk vastavate sotsioloogiliste uuringute tulemusena välja selgitatud üldiste ootuste, hinnangute ja arvamuste, aga ka muul viisil avaldatud avalike seisukohtade arvesse võtmist planeerimislahenduste väljatöötamisel.