PERGi pärgamine. Nii suurt puitmaja pole Eestis ehitatud vähemalt pool sajandit

Foto: Tõnu Tunnel (Eesti arhitektuuripreemiad/Arhitektuurikirjastus)

Eesti Ekspress, 04.10.2023

Kas kaasaja ehituskultuur üldse võimaldab ehitada kestlikku puidust maja, küsib kunstiteadlane ja semiootik Gregor Taul.

Kümmekond aastat tagasi õpetasin ma Viljandis, vast avatud Eesti esimeses riigigümnaasiumis. Olin heldinud, kuidas uus kool tõi kokku agaraid õpetajaid üle maa ja kuidas kavalalt orgu laotatud maja elavdas väikelinna. Eriti vaimustasid mind targad õpilased. Lugesin sel ajal 1934. aasta koolireformi kohta, mis aidanud esile kerkida iseteadlikul gümnasistide põlvkonnal, kes moodustas vaikiva ajastu lõpus vaat et kõige radikaalsema ühiskonnagrupi. Kirjutasin toona Kunst.ee-s, et loodetavasti toovad riigigümnaasiumid areenile uue ärksa kontingendi, kes tajub ja realiseerib oma häält ja õigust ning on võimeline üle kavaldama enese gümnasisti staatust.

10 aastat ja 27 riigigümnaasiumi hiljem tundub mulle, et midagi sellist juhtunud ei ole. Küll aga on kahekümnes Eesti linnaas rekonstrueeritud või ehitatud vahvaid koolimaju, mis oma elegantsuse poolest erinevad täielikult nendest nõukogudeaegsetest H-kujulistest õpiasutustest, milles enamik meist on õppinud. Seega, kui riigigümnasistid ei ole just aktiveerunud, siis loodetavasti on nad tavalised ja mõistlikud inimesed, kes sirgunud eluterves keskkonnas. Just nagu Toomas Hendrik Ilves unistas kunagi Eestist kui igavast Põhjamaast. Üheks selliseks hea elu näiteks on vast avatud Tallinna Pelgulinna Riigigümnaasium ehk PERG.

PERGi põhiautor Arhitekt MUST on kümme aastat tagasi asutatud büroo, mille senistest töödest võib esile tõsta Suure-Jaani tervisekoja (2019), Tõrva keskväljaku (2018) ning Tabivere põhikooli (2020). Büroo visuaalses identiteedis on esikohal piktogramm arhitektist, kes kannab kõrge kaelusega sviitrit ja ümmargusi prille. Tahtmata teha suuri sõnu, ei saa kuidagi mööda vaadata asjaolust, et need prillid asetavad MUSTa tiimi triksterlike ruumiloojate punti, kuhu kuuluvad nii moodsa arhitektuuri käilakuju Le Corbusier kui siinne vembutaja Vilen Künnapu. Töötegemise aluseks on iseomane attitude (suhtumine) ja usk arhitektuuri vabastavasse potentsiaali.

Hoone arhitektuurikonkurss toimus 2020. aastal. Võistluse korraldamise ajal ei olnud kooli eraldiseisva institutsioonina veel olemaski, kuid haridusministeerium oli paika pannud plaani, et tehnikakallakuga Mustamäe ja ühiskonnafookusega Tõnismäe riigigümnaasiumi kõrval keskendub PERG keskkonnateemadele. Seetõttu lähtusid nii võiduprojekt kui teised võistlustööd ökoloogilistest kaalutlustest. Kooli asutamise järel on fookust mõnevõrra muudetud ning tähelepanu kavatsetakse pöörata igasugustele suure ühiskondliku mõjuga väljakutsetele. Nähes, kuidas särasilmselt värske, kuid juba tugevalt kokkuhoidev kollektiiv asja kallale on asunud, olen tuleviku suhtes lootusrikas. Kooli avamisel laususid nii koolipere, arhitektid, sise- ja maastikuarhitektid, ehitajad kui ka riigiesindajad RKASist justkui ühest suust, et koostöö oli ladus ja mõnus. See on hea uudis maja kasutajatele, aga selline tagasiside on ka arhitektiameti juures ilmselt üks kõige olulisemaid rahulolutegureid.

Üks kenamaid maju Tallinnas

Tegemist on erilise majaga, sest seda on mitmel pool nimetatud üheks Eesti suurimaks puitmajaks, mille kandekonstruktsioonidest koosneb 85% liim- ja ristkihtpuidust. Riik on sellega märgi maha pannud, sest kui „traditsiooniliste ehitusmaterjalide“, nagu betooni või terase tootmine ja kasutamine ammendab lõplikke maavarasid ning kulutab tohutult vett ja paiskab õhku kasvuhoonegaase, siis vähemalt praeguste kriteeriumide järgi peame puitu taastuvaks ressursiks. Kuna PERGi fookuses on nurjatute probleemidega tegelemine, s.t vastuste otsimine mitmetahulistele majanduslikele, sotsiaalsetele ja kultuurilistele küsimustele, siis on kihvt, et koolitöö toimub kestas, mis on aus ning elab ja hingab. Practice what you preach! („Tegutse nii, nagu õpetad!“).

Et Eestis ei ole peaaegu pool sajandit sellises mahus puidust avalikke hooneid ehitatud (viimastest aastatest võib välja tuua Hiiumaa spordikeskuse (Molumba, 2021) ja Viimsi riigigümnaasiumi (KAMP arhitektid, 2018)), siis seisavad nii ehitusvaldkonnal kui ühiskonnal laiemalt ees puidu uuesti tundma õppimise õpitunnid. Siia lisandub ka arhitektuurikeele arendamise tasand: mille alusel me võiksime nimetada üht hoonet puithooneks ja teist mitte? Kas selleks peaks teatud protsent hoone tarinditest koosnema puidust või on ehk tunnetuslikult märksa olulisem puidu väärikas kasutamine siseviimistluses?

Arhitekt MUST provotseerib sellega, et kogu hoone fassaadi katab liimpuidust ruumiline võrestik, kuhu on väidetavalt maetud (või peaksin ma ütlema suunatud, investeeritud, istutatud?) 33 km jagu ja 2,6 miljoni euro väärtuses puitu. Ühelt poolt on see metsik membraan võrratult dekoratiivne, tehes hoonest ühe kõige kenama maja uuemas Tallinnas. Teisalt on sellel kestal kindel eesmärk kaitsta hoone välisseinu otsese päikesevalguse ja muude ilmastikunähtuste eest. Ühtlasi muudavad need risti-rästi prussid kogu kooli perimeetri aktiivseks alaks, sest selle struktuuri otsas on lihtsalt mõnus istuda, logeleda ja turnida.

Kuigi jah, tegelikult peaksid loodusjõudude eest maju kaitsma nende ümber kasvavad päris puud. Nii oleks loomulikum ja… odavam. Eks teatud määral on ka sellele mõeldud, kuid äsja istutatud männid sirguvad suurteks alles ühe-kahe inimpõlve jooksul. No elame, näeme. Viimsi riigigümnaasiumi puhul, kus puidust on teine ja kolmas korrus, otsustati esimene korrus teha betoonist just sellepärast, et vältida maapinna rõskusest tulenevat võimalikku mädanemist.

Turumajanduse rapsiv ehitustegevus

On üks veel tähtsam küsimus. Kui kvaliteetsest ja hoolikalt ettevalmistatud puidust on PERG ehitatud? Mul on kahtlusi, kas tänased puiduettevõtjad saavad endale lubada sellist aupaklikkust ja meisterlikkust, mis iseloomustas hiliskeskaegsete vanalinna hoonete ehitajaid või neid talumehi, kes rajasid oma suguseltsile mitmesajaks aastaks palkmaja. Jutt käib põlvkondade jooksul ladestunud teadmistest ja ehituspõhimõtetest, mis ei käi kokku turumajanduse rapsiva ehitustegevuse ja riigihanke odavaima pakkuja loogikaga.

Meister valis puid hoolikalt ning aasta enne puu langetamist tegi ta selle koore alla lõike, et puu hakkaks vaiku ajama, s.t endast mürke välja ajama. Ja kui läks saagimiseks, siis ainult talvel, et puu saaks aasta või poolteist kuivada. Alles kuiv puu hakkab kahanema ehk elama. Seega me räägime kahest või kolmest aastast, mis jäi puu väljavalimise ja ehitamise vahele. Pigem tundub, et praeguse ehituskultuuri loogika ei võimalda ehitada kestlikku puidust maja, linnast rääkimata. Ükskõik kui palju neid prusse ka töödeldud pole, on oht, et nad on mõne aasta pärast mädad ja vajavad väljavahetamist. Kummaline viiekordne räästas, mis vajaks omakorda räästast. PERGi omamoodi okaskroon.

Sellegipoolest on tegemist väga erilise ja meeldiva ruumiga. On sümpaatne, kuidas hoone püüdleb sinnapoole, et seda mitte ainult ei defineeriks maastikuarhitektuur, vaid laiemalt meie laiuskraadi loodus ja inimolu. Mets kui vaese mehe kasukas, köögiviljapeenar kui traditsioonilise kooliaia tuum. See maastik valgub ka tuppa, kus on eksponeeritud üksjagu puitu ja ruumimulje on lahke ja hajus. Koridorid on uhkelt laiad, neid võiks vana kombe kohaselt lausa galeriideks nimetada.

Haridus kui konservatiivne valdkond

Olles kogenud koolimaja nii enne kui pärast õpilaste saabumist, ei jäänud mulle silma midagi ebaloogilist. Võib-olla ainult see väike (suur?) asi, et tahes-tahtmata hakkab avatud garderoob aula-fuajee ja söökla ees oma tuhande paari vahetusjalanõudega endast ühel päeval ninakalt märku andma. Me kõik teame seda kooligarderoobide spetsiifilist ahaisu. Kui veel nähtavast rääkida, siis koridoride barbiroosad kahhelplaadid mõjuvad rohkem mänguliselt kui infantiilselt, aga siin-seal kasutatud sinitähniline linoleumilaadne põrandakate mõjub ehmatavalt kohatult. Ülejäänud ruum on selle apsakaga võrreldes lihtsalt niivõrd peen ja maitsekas.

Aga jällegi – ei taha, et pindmisele keskenduv kriitika kõlama jääks, sest see hoone tõstatab palju põnevamaid küsimusi, nagu näiteks see, kuidas suhtuda eksootilistesse puudesse, mis koolimajja botaanikaaia moel kasvama on pandud. Ma ei taha ökoküsimustes juuksekarva lõhki ajada, aga PERGi õpilaste jaoks on need olulised teemad. Kas ja kuidas sarnaneb Hollandi taimetööstus industriaalse puurikanakasvandusega või kuidas elada nii, et sul ei tekiks kunagi iha IKEAst mõnda ilupuud või mööblijuppi soetada? Kuidas ehitada siis, kui kogu toormaterjal võib pärineda saja ruutkilomeetri raadiusest?

Ja lõpetuseks – mind paneb imestama, et kõige selle ägeda haridusinnovatsiooni juures, mis defineerib ümber mõisted nagu klassijuhataja või tunniplaan, näevad klassiruumid ikka välja nagu maakirikud, kus õpilaste hardad pilgud on suunatud kantslis troonivale autoriteetsele Õpetajale. Midagi oleks nagu valesti.

Sellistel juhtudel meenub ikka üks saksa anekdoot haridusuuenduse kohta: kui Saksa keisririigis püüti lastest natsionaliste kasvatada, siis tulemuseks oli sotsialistlik Weimari vabariik. Nemad tahtsid lastest sotsialiste kasvatada, tulemuseks oli aga natsiriik. Ja nii edasi. Ühesõnaga, innovatsioon võib olla lahe ja peibutav, aga haridus on oma olemuselt mõõdukalt konservatiivne ja inertne valdkond. Sellega peab arvestama ka arhitektuur.

Gregor Taul kirjutab Areeni ja Eesti Arhitektide Liidu vahelise koostöö raames kord kuus mõnest tähelepanu väärivast arhitektuuriobjektist.

PERG

PERGi ehk Tallinna Pelgulinna Riigigümnaasiumi uus hoone valmis 2023. aasta augustis. Koolimaja loomisel peeti silmas jätkusuutliku arhitektuuri põhimõtteid ning peamiseks ehitusmaterjaliks on kohalik puit.

Tallinnas Kolde puiestee 67a asuvat koolimaja ümbritseb kogukonnale avatud park koos näituste ala, välijõusaali, palliplatsi ning 360kohalise rattaparklaga.

Arhitektuur Arhitekt Must – Ott Alver, Alvin Järving, Mari Rass, Kaire Koidu, Jõnn Sooniste, Katrin Vilberg, Lisett Laurimäe, Karoliine Kuus

Sisearhitektuur Pink

Maastikuarhitektuur Kino Maastikuarhitektid

_______________________________________________________________________

Artikkel kuulub Eesti Arhitektide Liidu, Gregor Tauli ja Eesti Ekspressi koostöös valmivasse arhitektuuri/linnaplaneerimise teemaliste artiklite sarjast, mis on loodud suurtesse meediaväljaannetesse sisulise arhitektuurikriitika tagasitoomiseks. Sarja lugude kirjutamist veab Gregor Taul, kes kaasab ka teisi autoreid. Teemade ja sisu osas on kirjutajatele antud vabad käed.