PIRET PEENSOO: R-Konsult viiks Rävala pst jätku maa alla

Eesti Päevaleht 09.04.2003

Tunneli peale pakuvad arhitektid suursugust parki ja skulptuuriõue
R-Konsulti nägemuse järgi võiks tulevane Rävala puiestee pikendus tunnelis kulgeda 350 meetrit, mõlemasse tunnelisuudmesse pakuvad arhitektid 16-korruselist maja.
Uus tee läheks tunnelisse Kentmanni ja Sakala tänava ristmiku naabrusse kerkiva kõrghoone alt ja tuleks välja Kalevi spordiklubi maja kõrval Pärnu maanteel Hariduse tänava otsa juures.
Hõlmikpuule oma park. “Allamineku kohale jääb haljasala, kus konservatoorium ning balleti- ja muusikakool saavad oma õue skulptuuride ja purskkaevudega. Hõlmikpuu jääb omaette pargialale,” rääkis arhitekt Irina Raud.
Irina Raua, Ain Kalbergi ja Helle Uusmäe planeeringust parema ettekujutuse andmiseks mängivad arhitektid ette arvutivideo, kus mööda kaunilt pügatud puudega Rävala puiesteed vurab auto üksikute katuseakendega tunnelisse.
Soovi korral võib sohver auto juba 2+2 sõidurajaga tunnelis parkida radade vahele kuni sajakohalisse parklasse, sõita liftiga üles parki jalutama, osta pargi paviljonist jäätist või kohtuda sõbraga Pärnu maantee nurgal asuvas uues ärihoones. “Maa peal inimene ei taju, et tema alt läheb läbi tunnel, ja me saame teha tõsise haljasala linna südamesse,” tutvustas Raud.

Sama videot said linna liiklusspetsialistid, muinsuskaitsjad ja kesklinna valitsuse ametnikud näha möödunud reedel. “Seda juhtub väga harva, aga esitluse lõpus meile plaksutati,” sõnas Raud.
Lahendus olgu suurejooneline. Võimaliku tulevase tunneli teele jääb praegu üheksa maja, mis tuleks omanikelt välja osta või muul moel hüvitada. “Lahendus peab olema suurejooneline. Ei ole mõistlik jätta näiteks Muusikaakadeemia kõrvale seda vana maja tulemüüride vahele alles, kui on näha, et ümberringi kõik uueneb,” leidis Raud.
Kui palju kuue meetri sügavusele maa alla minek, tunneli ja maa-aluste parklate ehitamine ning haljasalade rajamine maksma läheb, arhitektid veel rehkendanud ei ole.
“Mõlemasse tunneli otsa on maja ehitamisest huvitatud Arco Vara. Kuna balleti- ja muusikakooli hakkab ehitama riik, siis võib linna osaks jäädagi vaid 50 meetri tunneli ehitus,” ütles arhitekt Irina Raud. Irina Raua sõnul tuleks Rävala puiesteed viimistletuma ilme nimel uuendama hakata juba enne välisministeeriumi ja Islandi väljakut. Ministeeriumihoone ette haljasalale pakuvad arhitektid skulptuuri või purskkaeve.
Kuna teatriväljakule seniste parkimisplatside asemel kerkib Sakala keskuse juurdeehitus, on arhitektidel ettepanek teha maa alla 300-kohaline autoparkla, kust tunneli kaudu pääseks enam-vähem kuiva jalaga Estonia teatrisse.
Teatriväljaku allee ja autotee vahetaksid kohad, s.t praeguste autoteede asemel rajataks haljasalad, kuhu Raua hinnangul võiks kevadise õitemere nägemiseks istutada kirsi- ja õunapuid.

Koot & Koot eelistab maapealset lahendust
Veebruaris esitles oma nägemust Rävala puiestee pikendusest Pärnu maantee, Sakala, Kentmanni, Tatari ja Süda tänava vahelise maa-ala detailplaneeringut koostav arhitektuuribüroo Koot&Koot.
11 liikluslahenduse hulgas nii tunneleid kui ka maa peale rajatud uusi teid. “Mina isiklikult pean tunneli ehitamist ebapraktiliseks. See võtab tegelikult rohkem maad ära kui suvaline lai tee. Võitu annab aga vähe,” märkis Margus Koot toona.
Kesklinna asevanema Kaia Sarneti sõnul on linnaosa loobunud oma esialgsetest hinnangutest, kuna säästva arengu ja planeerimise amet pidas vajalikuks tellida lisaplaneering. Varem toetas linnaosa valitsus kõige lühema ühendustee rajamist Kentmanni tänavast Pärnu maanteeni.
“Praegu on töös mõlemad lahendused – tee maa peal ja maa all. Kuna Rävala puiestee pikendusega kaasneks mitme hoone lammutamine, siis on tee-ehitus kindlasti aastatepikkune protsess,” leidis Sarnet.
Vaata ka
www.kootplaan.ee

Loe ka epl 09.04.2003