Rohelised võitlevad linna plaani vastu Via Baltica Nõmmelt läbi viia

Eesti Päevaleht 16.02.2005
Askur Alas

Eile toimus linnavalitsuses Tallinna teede suurprojekti arutelu, kus rohelise mõttelaadi esindajad tegid ettepaneku Via Baltica Nõmme ja Mustamäe parkmetsa piirkondadest mööda juhtida.
Tallinnal on kavas ehitada Euroopa Liidu rahalisel toel uued ümbersõiduteed, mida mööda saaksid raskeveokid kesklinna läbimata sadamatesse sõita. Abilinnapea Peep Aaviksoo sõnul peaks kesklinna liikluspilt muutuma seetõttu tunduvalt rahulikumaks.
Paraku tihendab see liiklust mujal, ning ühe variandi puhul veetaks läänepoolne trass ehk Via Baltica Kadaka tee ja puiestee kaudu läbi Nõmme ja Mustamäe elurajoonide ja Harku parkmetsa. Teise variandina kulgeks tee Pärnu maanteele Kadaka puiestee ja Kalda tee kaudu.
Selle vastu on otsustavalt nii Nõmme elanikud ja linnaosavalitsus kui ka rohelise liikumise esindajad, kes eilsel arutelul plaani vastu protestid. Nõmme Tee Selts on nõmmekatelt plaani vastu kogunud 1400 allkirja.

Tee lõhuks keskkonda
Nõmme Tee Seltsi esindaja Kalju Kuuli sõnul tuleb transiittee planeerimisel arvestada niigi ülekoormatud teedevõrku Nõmmel. “Transiidimagistraal halvendab oluliselt elanike elukvaliteeti, sest raskeveokitega kaasnev müra, saaste ja ohtlikud veosed ohustavad otseselt elanike tervist,” ütles Kuul.
Halvasti mõjuks raskeveokitele mõeldud tee ka inimese poolt istutatud liigirikkale Harku-Pääsküla rabametsale, mis kandideerib Natura 2000 üleeuroopalise looduskaitsealade võrgustiku liikmeks ja on populaarne suusatamise ja vaba aja veetmise koht.
Üks projekti keskkonnamõjude hindajaid, Hendrikson&Ko esindaja Kuido Kartau seda kartust ümber ei lükanud. “Praegu on vara hinnanguid anda, aga kindlasti mõjutab iga uus tee keskkonda. Kui lai on selle mõju ulatus, seda selgitamegi praegu välja,” ütles Kartau.
Nõmmekad, linnaosavalitsus ja rohelised tegid ettepaneku vedada Via Baltica magistraaltee läänetrassina välja Paldiski maantee kaudu ja sealt edasi kas Keila–Saue maanteele või sel aastal ehitatavale uuele Harku teele. Sealjuures tuleks taastada tee Kadaka teelt Paldiski maanteele Astangu lähedalt, mis vähendaks liiklust Kadaka puiesteel.
Idapoolse trassina võiks ettepaneku kohaselt kasutada Järvevana teed ja Viljandi maanteed, mille vahele tuleks rajada paralleelselt raudteega tee. Sealt edasi pääseks juba Tallinna ringteele ja Pärnu maanteele.

Pakutav tee ei ole kellegi suva
Peep Aaviksoo, Tallinna abilinnapea
Kõik me tahame sõita, aga kõik me tahame, et teed ei läheks meie maja juurest läbi.
Eks neid teid ja nende asukohta on kaua ja põhjalikult kaalutud, praegu on pakutud optimaalne variant. Loomulikult vaadatakse, et see võimalikult vähe kahjustaks loodust.
Praegu kavandatud tee asukoht ei ole kellegi suva, nagu Peeter esimene tõmbas joonlauaga raudtee Peterburist Tallinna. Aga sellist kohta, et kõik murumättad jääks alles, ei ole võimalik leida.
Eeskätt püütakse uued teed paigutada sinna, kus praegu on hoonestamata ja kasutamata alad. Praegu on see siiski arutelu koht, midagi pole veel lõplikult otsustatud.