Tallinn kavandab Lasnamäele suuremastaabilist teedeehitust
Urmas Seaver, PM
Peatselt linnavalitsusse jõudev teedevõrgu arengukava rõhub uute teede ehitamisele Lasnamäele, kuhu järgmise kahe aasta jooksul rajatakse ligi 150 miljoni krooni eest Laagna ja Smuuli tee pikendused ning Rahu tee.
Abilinnapea Jüri Ratase sõnul on Lasnamäe aastaid olnud tee-ehituse osas alarahastatud, kuigi piirkonda on tekkinud hulgaliselt uusi ettevõtteid, mis kasvatavad autoliiklust.
Arengukava näeb ette, et tuleval aastal läheb linnaeelarvest sõiduteede ehitamiseks ja rekonstrueerimiseks kokku 188,5 miljonit. Sellest lõviosa ehk 148,5 miljonit on ette nähtud Lasnamäe kolme tee jaoks. Samade teede rajamist lubas Keskerakond enne eelmise aasta kohalikke valimisi.
Tegelikud võimalused
Aastani 2010 pealinna teedeehitust planeerivas arengukavas näevad puudusi nii linna finantsdirektor Ahti Kallaste kui ka linnaplaneerimise eest vastutava säästva arengu ja planeerimise ameti (SAPA) juhataja Ike Volkov.
Kallaste hinnangul ei arvesta arengukava linna tegelike rahaliste võimalustega. Tänavu heaks kiidetud linna eelarvestrateegia näeb teedemajanduse investeeringute mahuna tuleval aastal ette 182 miljonit krooni ja ületuleval aastal 139 miljonit krooni.
Arengukava kohaselt kuluks aga teede peale kahel järgmisel aastal vastavalt 382 miljonit krooni ja 417,8 miljonit krooni. Kui linn piirduks vaid eelarvestrateegias määratud numbriga, neelaks lõviosa rahast Narva maantee rekonstrueerimisel ja Viru väljaku arendamisel tekkinud võlgade kustutamine ning linnatänavate tavaremont. Suuremateks tee-ehitusteks raha enam ei jätkuks.
Ratas ütles linna finantsdirektori hinnangut kommenteerides, et linnas kehtiva tava kohaselt viiakse arengukavasid ellu vastavalt linnaeelarve võimalustele.
SAPA juhataja Volkovi sõnul tuleks aga esmajärjekorras ümber ehitada Tartu maantee ülekoormatud ristmikud Peterburi ja Järvevana teega ning raha võtta nende jaoks eelarvest.
«See liiklussõlm on üks suur kitsaskoht ja on halb, kui selle ümberehitamine hõljub niisama õhus, et kunagi hakkame selle peale mõtlema,» lisas ta.
Arengukava kohaselt peaks Tartu maantee liiklussõlm minema ligi 270 miljoni krooni eest ümberehitamisele aastatel 2005-2007 ning seda tehtaks koostöös erasektoriga, nagu on praegu plaanitud ka Haabersti ristmiku rajamine.
Kallis Tartu maantee
Ratase sõnul on Tartu maantee liiklussõlme ümberehitus niivõrd kallis, et kui seda pelgalt linnaeelarvest teha, ei jätku muudeks tee-ehitusteks raha. Ta lisas ka, et enne kui Haabersti projekt pole õnnestunult käima lükatud, ei alusta linn ühegi uue samalaadse projektiga.
Ligi 410 miljonit krooni maksma mineva Haabersti eritasandristmiku ehitaja leidmiseks loodab linn alustada veel tänavu avalikku konkurssi ning ristmiku rajamine võiks alata tuleval aastal.
Seniste kavade kohaselt ostaks linn ristmiku eraomanikult välja 25 aasta jooksul, makstes selle eest 1,2 miljardit krooni.
Arengukava näeb ette 15 eri tee rajamist või rekonstrueerimist ning koostöös erasektori ja ISPA fondiga peaks liikluse parandamiseks valmima mitmeid eritasandristmikke ja raudteeviadukte.
Tänavavõrgu arengukava 2003-2010
Mõningaid näiteid suurematest linnaeelarvest rahastatavatest ehitus- ja rekonstrueerimistöödest:
• Laagna tee pikendus (Mahtra tn – Ümera, Kärberi) 60 mln kr
• Rahu tee rajamine (Laagna tee- Peterburi tee) 25 mln kr
• Smuuli tee pikendus (Peterburi tee – Suur-Sõjamäe tn) 170 mln kr
• Kadaka pst rekonstrueerimine (Pärnu mnt – viadukt) 62 mln kr
• Tondi tn rekonstrueerimine (Linnu tee – Tammsaare tee) 65 mln kr
• Merivälja tee rekonstrueerimine 71,5 mln kr
• Nõmme tee rekonstrueerimine 82 mln kr
• Tartu maantee laiendus (Liivalaia – Masina) 100 mln kr
• Paldiski mnt rekonstrueerimine (Harku pumpla – linnapiir) 140 mln kr
• Pärnu mnt rekonstrueerimine (Järve – linnapiir) 250 mln kr
Allikas: PM