Tartu raudteejaama võidutöö autorid on Urban Mark arhitektid

Ootesaal eristub vanast vaksalist

Vana raudteejaama hoone ning arhitektuurivõistlusel värskelt võitjaks tunnistatud ultramoodsa ootesaali maja vahele jääb 140 aastat. Ärimees Rein Kilk tunnistas oma kartust, et uus hoone võib hakata vana üle domineerima.

 

Linna nõudel korraldas Kilgi firma Pere AS, millele Tartu vaksal kuulub, kolme kutsutud osavõtjaga arhitektuurikonkursi jaamahoone kõrvale ootesaali ehitamiseks. Kilk tõdeb, et suhtus konkurssi eelarvamusega ja pidas seda raiskamiseks.

 

«Aga ma olen meeldivalt üllatunud,» tunnistab Kilk, kes on seni Eesti arhitektide suhtes kriitiline olnud. Ta ütleb, et tema süda tilkus verd, kui kolmest tööst kaks tuli kõrvale heita.

 

Kolm ühes

 

Kilgi meeskonna ja Tartu linnavalitsuse esindajatest ning Viljandi linnaarhitektist koosnev žürii valis võitjaks arhitektuuribüroo Urban Mark töö, kus liimpuidust painutatud talad on ühtlasi nii laeks, kandekonstruktsiooniks kui ka istepinkideks. Paviljoni seinu katab klaas.

 

«Meie kartus oli, kas Urban Margi töö, mis on liimpuidust konstruktsioonidega põnev, hästi moodne ehitis, ei hakka vana vaksaliga konkureerima,» rääkis Kilk ja lisas, et žüriis said need vaidlused ära vaieldud ja tema kartused hajutatud.

 

Nüüd usub ta, et vana maja kõrvale tulebki ehitada mitte hall hiireke, vaid selgelt eristuv hoone, nii et igaüks saaks aru, et tegu on kahe eri ajastu ehitisega.

Tõnis Kimmeli sõnul eelistas žürii kolmest tööst just kõige efektsemat lahendust. «See on ju Tartu linna värav, ta annab märku, et see on moodne üliõpilaslinn,» rääkis ta. «Ajalooliste hoonete makette me enamasti ei poolda.»

 

Urban Mark pakkus võidutöös välja ka maa-aluse rattaparkla rajamise. Žürii seda siiski vajalikuks ei pea. «Sellise suletud ruumina, ma kardan, ei ole ta praegu Tartus tarvilik,» rääkis üks žürii liige, Tartu linna arhitektuuriteenistuse arhitekt Tõnis Kimmel.

 

Liigne luksus

 

Ka Rein Kilk tõdes, et maa alla rattaparkla rajamine on liigne luksus, kui rattad saab ka väljas ära hoitud. Tartu linnapea Urmas Kruuse sõnul peaks rattaparkla vaksali juures kindlasti küll olema, ent tuleb läbi rääkida, kus see peaks asuma.

 

Võidutöö üks autoreid, arhitekt Ülar Mark ütles, et kui rattaparkla vajadust ei ole, ei muuda osaliselt küll maa peale jääva parkla ära jätmine sugugi hoone arhitektuurset lahendust.

 

Lisaks tuleb žürii hinnangul muuta projektis esitatud liimpuidust painutatud talad kahemõõtmelisteks ning ehitada ootesaali juurde ka varikatus.

Kilk ei osanud veel täpselt öelda, millal ootesaal valmima peaks ja kui palju selle ehitus maksab. «Mina olen huvitatud sellest, et see võimalikult ruttu kaelast ära saada,» rääkis ta. «Kui saan dokumentatsiooni korda, siis teen ära.» Ka vana vaksalihoone peaks ootesaaliga samal ajal korda saama.

 

Žürii arvates tuleks võidutööd muuta

 

• Projekti edasises arendamises peaks lahendama perrooni varikatuse, varjamata sellega vana jaamahoone varikatust.

• Liimpuittalasid pole võimalik kolmemõõtmeliselt painutada. Puittalad tuleb muuta kahemõõtmeliseks.

• Rattaparkla keldrikorrusel pole Tartu oludes hetkel mõttekas. Ilmselt tuleb keldrikorrusest loobuda.

• Koostöös Eesti Raudteega oleks mõistlik tuua vaheplatvormile viiv tunnel otse kavandatavate panduste teljele.

 

Ootesaali eskiisprojekti saab vaadata siit

 

Allikas: Tartu linnavalitsus

 

Mari-Liis Hüvato

 

Tartu Postimees 28.05.2008