TRIIN OJARI: Pärast buumi: vajame riigiarhitekti
Ja et diskussiooni põh-justanud kultuuriministeeriumile saadetud kirja eesmärk polnud justkui „eimillegi eest” riigilt raha väljapressimine, vaid laiem ühiskondlik kokkulepe kultuuri toetussüsteemi kohta. Et meedias teema kohe persoonikeskseks keerati (kes ikka siis eluaegset toetust hakkab saama?), võis ette arvata. Umbes sama laiahaardelise, samuti väga konkreetse ettepanekuga tulid 27. aprillil Kumus toimunud konverentsil „Riik kui kodu” välja arhitektid. Personaalseks küll ei mindud ja teese kirja ei pandud, ent üks on selge – Eesti vajab riigiarhitekti.
Ruum on väärtus, ent me tajume selle väärtust alles siis, kui see on reostatud. Pole vist vaja lisadagi, et konverentsi kõige populaarsemad peksupoisid olid „põlluprojektid” ja ahned arendajad. Buumijärgses pohmeluses mõrult „Võlast vabaks! “ reality’s elav rahvas on aru saamas, et tagajärgi likvideerida on kohati võimatu. Vaja oleks plaani edasiseks, seisukohti riigi arhitektuurikorraldusest ja siis kindlat organit, kes haldaks ülimalt killustunud riiklikku ruumipoliitikat.
Suurprojektid laual
Riigiarhitekti tiitel kõlaks ehk liigagi jõuliselt, sest siin on koht, kus skeptikud natsi-Saksamaa peaarhitekti Albert Speeri ja kõik kuninglikud õuearhitektid haudadest välja kaevaksid. Arhitektid ise propageerivad arhitektuurivoliniku nimetust. Meeste ja naiste vahelist soolist ruumi kontrolliv sõltumatu volinik on meil ju riigis täiesti olemas. Valitsus nimetab ametisse arhitektuurivoliniku, tema büroo võiks asuda ruumilise planeerimise ja keskkonnaministeeriumi juures. Sellist nime võiks hakata kandma praegune keskkonnaministeerium.
Tööd oleks sellel bürool mõistagi lademes, riigimaa müügist kuni nõustamiseni oluliste infrastruktuuri objektide rajamisel. Saaremaa püsiühendus, tuulepargid, valdade liitmine ja Suur-Tallinn, Tallinna sadamaala tulevik – riigi laual on rohkesti projekte, kõigil oluline ruumiline mõõde. Tänapäeval armastavad ka majandusringkonnad rääkida sümbolväärtustest ja kui tulla tagasi riigiarhitekti positsiooni juurde, siis tema vahest olulisim roll oleks arhitektuuri ühiskondliku maine kujundamine, märgiline tegevus.
Et meedia määrab avalikku arvamust, võiks ta olla arvamusplats ja kujundada diskussiooni. Paraku pole päevalehtede palgal ühtki arhitektuuritoimetajat ja ehituskunsti meediaväärtus taandub „ehitati liiga kõrge või kole maja” mõõdupuule. Mõne nädala eest kurtis Märt Väljataga siinsamas Päevalehes („Kirjanduskriitika ja riskikapitalism”, 21.04), et identiteedikriisis ajalehtedes ja mujal meedias on kirjanduse kajastamine kahanenud nappideks esitlusteadeteks ja lühiintervjuudeks, samasugune kontseptsioonipuudus valitseb ehitatud keskkonnast rääkimisel.
Nagu igasuguse poliitika puhul nii on ka ruumipoliitikas oluline avatud ja läbipaistev otsustusprotsess. Loomulikult ei saa riigi arhitektuurivolinik olla mingi võluvits, kui näiteks pooltes Eesti linnades pole oma arhitekti, pealinnas on arhitektuurinõukogu ammu laiali saadetud ja professionaalse arhitekti eskiisprojekt „sulab” eri ametkondade vahel koos kooskõlastuste nurumisega.
Kõnekad on Euroopa Komisjoni asepresidendi Siim Kallase tähelepanekud Euroopa Liidu puhtalt Brüsseli kinnisvaraarendajate kätesse antud arhitektuuri- ja ehituspoliitika muutmisest. Varem koliti sinna, kuhu oli juhuslikult toodetud vaba pinda, Brüsseli linnaruumi sidususest või Euroopa Liidu arhitektuursest näost ei hoolinud keegi. Uue Loi tänava eurokvartali kavandamisel on strateegia kardinaalselt muutunud. Arhitektuurse lahenduse valis avaliku võistluse käigus professionaalidest koosnev rahvusvaheline seltskond, Euroopa tippbüroode vahel toimus mitu vooru ja viidi läbi põhjalikud linnaehituslikud analüüsid. Käimasolev Tallinna uue linnavalitsuse hoone arhitektuurivõistlus on mastaabilt küll kordi väiksem, kruntki linnahalli kõrval saadi täpselt teadmata, mis naabruskonnas juhtuma hakkab, ometi võiks hoonest ja selle lähistel sündivast avalikust ruumist linna jaoks märgiline keskkond saada.
Julgustades normimurdmist
Ilu on võimatu mõõta ja hea toon ei lubagi tänapäeval arhitektuuris sellest rääkida, pigem kvaliteedist. Küll aga saab mõõta kõrgust ja laiust, tubade ruutmeetreid ja valgustaset. Käärid normidekohase ja loova arhitektuuri vahel on olemuslikud. Tallinna külastanud Euroopa arhitektuuripoliitika foorumi esindaja sõnul elame ülenormeeritud maailmas, kus avalikes arhitektuurihangetes on Euroopas pea võimatu millegi uuenduslikuga välja tulla, sest loomingu jaoks tabelis lahtrit ei ole. Arhitektuuri sõna ei eksisteeri ka üheski Euroopa Liidu toetusfondis, seega pole üldise ruumipoliitika toetussüsteemi puudumine kaugeltki ainult Eesti probleem. Euroopa esindaja arvates oleksid arhitektuurses „normimurdmises” abiks innovaatilised eksperimentaalprojektid ja teabe levitamine nende kohta, selliste projektide sünnile võiks kaasa aidata juba riigi rahakott. Euroopa Keskpangaga olevat foorumil koostööleping juba sõlmimisel.
Euroopa arhitektuuripoliitika spetsialistide sõnum on lihtne: riik saab luua ehituskunstile kas soodsa kliima (nagu Hollandis) või olla ise hea klient (Skandinaavia maades, aga ka näiteks Prantsusmaal). Majandussurutises pole ka riigi tasandil ressursside piiratuse tõttu võimalik kuigi palju n-ö betooni peale kulutada. Kui praeguste valitsuse kramplike eelarvekärbete taustal on lendu lastud lause, et „maailm on tundmatuseni muutunud, seniseid põhimõt-teid peame muutma ka meie”, siis riigi järgmine samm arhitektuuripoliitikas võikski olla märgiline – luua ettekujutus ruumiliselt olulistest küsimustest ja kutsuda ellu pädev organ neis asjus nõustama. Betoon tuleb pärast seda. Ja veel – arhitektuurivolinik ei pruugi olla igavene ametikoht, ehk saame näiteks põlvkonna pärast ilma selletagi, head tava järgides, hakkama.