1. Planeerimine
- Koostöö riigiarhitektiga. KOVi meeskond teeb koostööd riigiarhitekti bürooga KOVi maaomandit, suure mõjuga objektide või omavalitsuste piire ületavates koostööküsimustes.
- Transpordivaldkonna (teed, tänavat, ühistransport) ja planeerimise liitmine. Terviklik planeerimine on võimalik vaid liikuvuse ja elukeskkonna planeerimise ühendamise kaudu.
- Üldplaneeringud. Ajakohane üldplaneering on selge ja tõhusa planeerimise alus, seepärast soovitame sisuliselt vananenud üldplaneeringuid uuendada. Üldplaneering mõjutab oluliselt suure maa-ala ruumilist kvaliteeti, mistõttu on oluline, et planeeringust peetaks kinni ning detailplaneeringud või projekteerimistingimused lähtuksid üldplaneeringust.
- Planeeringute kiirendamine. 1. Ajas kehtivate linnaosa üldplaneeringute või ehitusmääruse olemasolu (selged ootused, visioon ja läbi kaalutud peamised kvaliteedid) kiirendab ka detailplaneeringute protsessi. 2. Loobuda detailplaneeringu algatamisele eelnevatest menetlusprotsessidest, mida ei arvata DP koostamise aja hulka.
- Olemasolevate planeeringute relevantsus. Tunnistada kehtetuks sisuliselt vananenud detailplaneeringut, et suurendada planeerimisselgust.
- Toetame linna enda planeerimistegevust ja tervikliku visiooni loomist, ehk seda et linnas töötavad arhitektid planeerivad linna kinnistutel.
- Terviklik visioon. Üksikute kruntide kaupa planeerimine ei loo sidusat ja kvaliteetset linnaruumi, planeerimine peab hõlmama asumeid või kvartaleid.
2. Elujõulised asulakeskused
- Välja ehitada suuremate asulate avalikud ruumid. Asula keskne avalik ruum mõjutab oluliselt elanike uhkustunnet ning asula konkurentsivõimet. Seepärast soovitame edasi liikuda kvaliteetse avaliku ruumi loomisega (keskväljakud, peatänavad).
- Kohaliku elu hoidmine ja toetamine ajaloolises südames läbi teenuste hoidmise ja arendamise: koolid, lasteaiad, kultuuriasutused ja toidukauplused.
- Asulasüdamete tihendamine. Arendustegevuse ja investeeringute suunamine keskusalale aitab hoida kultuuriväärtusi ja tõsta kodukohauhkust, aidates nõnda kaasa asula konkurentsivõimele.
3. Eluaseme kättesaadavus
- Riigi kodupoliitikast ja alusanalüüsidest lähtuva kohaliku eluasemepoliitika välja töötamine. Luua tingimused, et aidata inimestel kodu omandada või üürida turutõrke piirkondades.
- Kaaluda omavalitsuse üürimajade loomist. Omavalitsuste üürimajade programm suurendab elamispindade kättesaadavust ning võimaldab renoveerimise või uusehitisega arendada asula keskusala.
- Lühiajalise rendi reguleerimine koostöös riigiga. Kaaluda erinevaid meetodeid: lühiajalise rendi täiendav maksustamine või piiratud ajaline maht, mis aja vältel on kortereid võimalik lühiajalisele rendile anda (nt teiste linnade näitel kokku 90p aastas).
4. Avalik ruum ja tänavad
- Tänavate rekonstrueerimise 12 printsiipi. Mudel tänavate nõukogudeliku ülesehituse muutmiseks mitmekesisemaks, meeldivaks ja ohutuks avalikuks ruumiks. (Nt eeskujuks Vilniuse mudel või kevadel valmiv Eesti tänavagiid).
- Tänavaprojektidesse arhitekti või maastikuarhitekti kaasamine.
- Piirkiiruse madaldamine asulates. Madalam piirkiirus (nt 40 km/h) vähendab oluliselt õnnetusjuhtumite ja surmade arvu.
- Parkimisnormatiivi ajakohastamine ja paindlikumaks muutmine, et kiirendada planeerimis- ja ehitusprotsessi ning võimaldada suuremat vabadust vastavalt hoone tüpoloogiale ja äriplaanile.
5. Haridusruum ja noored
- Nõukogude haridushoonete kaasajastamine ja ümberprogrammeerimine kaasaegseks ja demokraatlikuks õpikeskkonnaks. Võimalike tüüpuuendusprojektide / põhimõtete kaalumine.
- Koolihoovide uuendamine vastavalt liikuma kutsuva kooli põhimõtetele, eesmärgiga suurendada noorte liikumist ja viibimist õues.
- Ohutu koolitee soosimine.
6. Maa- ja kinnisvarapoliitika
- Strateegiline linna omandipoliitika. Kinnisvara ja maaomand on linna reserv, mida juurde ei teki ning mis võib osutuda ühel hetkel väga vajalikuks. Oluline on olemasolevat väärtuslikku kinnisvara hoida, eesmärgipäraselt üürida ja kasutada avalikus huvis.
- Linnale kuuluva maa ja kinnisvara mõtlematu müügi vältimine.
- Odavhangete lõpetamine (hoone projekteerimise odavhanked ei suuda pakkuda vajalikku kvaliteeti). Oluline on hankides arvestada ka kvaliteedikrieeriume.
- Arhitektuurivõistlused olulistele objektide.
- Arhitekte ja projekteerijaid austavad hangete ja lepingutingimused.
7. Koostöö EALiga
- EAL on ruumiküsimustes avatud koostööks kõigi Eesti omavalitsustega. Lisaks tegutseb EALis töögrupp, mille eesmärk on pakkuda vajadusel tuge avaliku sektori arhitektidele ja kohalikele omavalitsustele.
- Arhitektuuri- või visioonivõistluste korraldamine.
- Praktikakohtade vahendamine. EAL aitab leida praktikante avaliku sektori arhitektide juurde, et tutvustada ametit ja kasvatada järelkasvu.