Sula toob Tartu maantee ehituse

Eesti Päevaleht 04.03.2005
Askur Alas

Tartu maantee läbimurde tornmajade ette kavandatakse haljastuse ja veesilmadega ala.
Kuigi linn pole veel kõiki Tartu maantee laiendamist takistavaid hooneid ostnud, alustatakse juba kevadel esimese teeosa rekonstrueerimist.
Esimeses etapis tehakse korda 260-meetrine teelõik trammi ärapöördekohalt Maneeži tänaval kuni Liivalaia tänava ristmikuni. “Riigihange on välja kuulutatud ja kevadel, kui lumi läheb, mitte sügisel, kui lumi tuleb, alustame ehitust,” ütles abilinnapea Peep Aaviksoo. Selles lõigus linnal ehitamiseks mingeid takistuse ei ole.
Hirvesoo büroo arhitekti Marko Järvela sõnul iseloomustab praegu seda kõrgete hoonete, muu hulgas ka Ühispanga hoone vahel asuvat tänavalõiku pimedus, kitsus ja igavus. Selleks et seda leevendada, kavandasid arhitektid trammide ärapöördekoha juurde Maneeži, Tartu maantee ja Kivisilla tänava kolmnurka veesilmade, haljastuse ja pargipinkidega puhkeala.

“Veesilmad märgivad ajaloolist Härjapea jõge, väike kivisild kunagist silda,” ütles Järvela. Sellest kohast võiks arhitektide nägemuses kujuneda piirkonna roheline keskus.
“See on ka üks väheseid kohti, kus paistab päike,” lisas Järvela. Kui piirkond muutub inimsõbralikumaks, võib tänavale tulla ka rohkem kaubandus- ja teenindusettevõtteid.
Aaviksoo sai enda sõnul eile Ühispanga juhilt Ain Hanschmidtilt lubaduse, et ettevõte toetab nende maja ette roheala rajamist.

Tee vajaks uuendamist
Projekteerija, AS-i ETP Grupp projektijuhi Ants Jakobsoni sõnul erineb see teelõik tavapärasest tee-ehitusest selle poolest, et on projekteeritud õuealana. See tähendab, et liikluses on eesõigus trammidel ja jalakäijatel. Autode jaoks on vaid üks rada, mis kulgeb ühe trammitee peal, ning seegi on ettevaatusele manitsemiseks kaetud terves pikkuses pikisuunas “sebraga”.
Spetsialisti sõnul vajaks teelõik uuendamist sõltumata sellest, kas Tartu maantee laiendus tuleb või mitte.
“Seal on kollektorid vajunud, nii et vesi ei jookse korralikult ära, trammiteed ootavad juba kümmekond aastat rekonstrueerimist. Ühes lõigus kolksatavad vahel trammivagunid kokku,” ütles Jakobson.
Laiendamise põhiosas Liivalaia tänavalt Masina tänavani kulgeb autotee 2+2 rajas ning trammitee on plaanitud tee merepoolsesse külge.
Tähtsamatest liiklusmuudatusest, mis on praeguse seisuga kavas, võib nimetada veel bussipeatuste ja ärapöörete taskute rajamist ning Türnpu tänavast vasakpöörde lubamist.

Ehitamist takistab neli objekti
•• Linna komisjon on Tartu maantee laiendamist takistavast 15 hoonest, korterist või krundist saavutanud omanikega kokkuleppe 11 objekti ostus, tee laiendamisel seisab ees veel 4.
•• Abilinnapea Vladimir Maslovi sõnul eeldab projekti realiseerimine Tartu mnt 31, 33, 37 hoonete ja Tartu mnt 36 asuva parkla võõrandamist, millega linn praegu ka aktiivselt tegeleb.
•• Kui esimeste puhul loodab Maslov kokkuleppele jõuda, siis parklaomanikega võib asi minna sundvõõrandamiseni.
•• Tartu maantee ehitamiseks vajalike objektide väljaostmiseks kulub Maslovi hinnangul 36–65 miljonit krooni, tee-ehituseks on ette nähtud 100 miljonit krooni.