Tallinn tahab Aegna saarele silda

Postimees 16.06.2004
Urmas Seaver

Tallinna linnavalitsuse komisjon valis Aegna ideekonkursi võidutööks saarele silla või tammi ehitamist soovitava kavandi ning abilinnapea Toomas Vitsuti sõnul on ka linnavõimul plaan saarega selline püsiühendus luua.

Võidutöö autori, osaühingu EA Reng arhitekti Martin Aunini idee kohaselt ühendataks Aegna saar mandriga Viimsi poolsaare otsast autosilla või tammiga ning saarele rajatakse kai jahtide ja väikelaevade tarbeks, ehitatakse hotelle, kasiinosid, vabaõhuatraktsioone ja muid meelelahutuskeskusi.
Seejuures koonduksid uusehitised saare lõunaossa, kus asub ka praegune sadam. Saare põhja- ja idaosa jääks uusehitistest puutumatuks ning sinna loodaks näiteks matkarajad ja lõkkeplatsid.

Ideekonkursile esitatud töid hinnanud komisjoni juht Vitsut ütles, et linnavõim pooldab saare just sellist aktiivset kasutuselevõttu, nagu võidutöö ette näeb: püsiühendust mandriga ja hulka uusehitisi. «Maksimumvariant tähendab miljardite kroonide investeerimist,» lisas ta.

Samas ei tähenda võidutöö väljavalimine, et saart hakatakse täpselt selliseks kujundama, vaid selle alusel asub linn nüüd detailplaneeringut välja töötama ning korraldab pärast planeeringu heakskiitmist alale rahvusvahelise arhitektuurikonkursi.

Köisraudtee sai preemia
Komisjon jättis eile ideekonkursil välja andmata 45 000-kroonise esimese koha preemia, tunnustades võidutööd 30 000-kroonise teise koha preemiaga. 20 000-kroonise kolmanda koha preemia sai Kadi Tuul ning 10 000-kroonise eripreemia Renee Puusepp.
Kadi Tuule idee kohaselt ühendataks Aegna mandriga köisraudtee abil ning saarest kujuneks eelkõige loodusturismi koht, kus asuvad puhkekompleks, vabaõhulava, kohvikud, spordi- ja lastemänguväljakud, telkimisplatsid ja jalgrajad

Puusepa idee kohaselt jääks Aegna looduskeskkonnaks, kuid saar ühendataks maismaaga silla abil ning kahele saare ja mandri vahel asuvale laiule, Kräsulile ja Kumblile ehitataks büroo- ja kortermajad, kohvikud, restoranid, hotellid, ööklubid jne.

Vitsut ütles, et linn ei kavatse oma rahaga asuda saart ümber ehitama, vaid plaanib pärast detailplaneeringu vastuvõtmist ja selle põhjal välja kuulutatud rahvusvahelise arhitektuurikonkursi lõppu hakata usinalt investorit otsima.

Omaaegne menukoht
Samuti tuleb abilinnapea sõnul saare arendamisel kokkulepped sõlmida riigi ning keskkonna- ja muinsuskaitsjatega.

Kokku laekus ideekonkursile 14 tööd ja tavatu ideena pakuti saarele näiteks vormelirada.
Aegna saar oli pealinlaste seas populaarseks puhkekohaks mitu aastakümmet, kuni 1990-ndate lõpul seiskus saare ja mandri vaheline laevaliiklus kaheks järjestikuseks suveks. Selle tulemusel hakkas saare puhkemajandus järsult kiratsema.
2001. ja 2002. aastal suvine regulaarliin küll taastati, kuid mullu suvel jäi see jälle ära, sest saare sadamakai oli liinilaeva vastuvõtmiseks liialt halvas korras. Tänavu avati regulaarliin Aegnale ja Naissaarele juuni alguses.

Loe: PM 16.06.2004