Vabaduse väljaku ümberehitus taastab Ingeri bastioni müüri
Urmas Seaver
Linnavõimud loodavad tuleval aastal alustada Vabaduse väljaku ümberehitusega, millega kaasneb maa-aluste autoparklate ehitamine, tenniseväljakute kadumine ning platsi ääres asuva Ingeri bastioni müüri taastamine.
Praegu linnaametites kooskõlastusringil olev ja suure tõenäosusega sügise hakul avalikustamiseni jõudva ala detailplaneeringu järgi muutuks linna esindusväljak pea tundmatuseni.
Praegu autoparklaks oleva Vabaduse platsi Harjumäe-poolses servas taastatakse Ingeri bastioni omaaegsed müürid, uueneva bastioni otsa reserveerib linn seejuures ka koha võimalikule Vabadussõja monumendile.
Suured kaevamised
Linna esindusplatsilt ära kolivad autod saavad tulevikus hakata parkima väljaku alla ja tenniseplatside asemele rajatavas maa-aluses ligi 400-kohalises autoparklas. Platsi Kaarli puiestee poolsesse serva rajatakse lai trepp, mis viib jalakäijad maa-alusesse tunnelisse.
Kuigi ka praegu läheb Kaarli puiestee alt jalakäijate tunnel, ei saa seda võrrelda plaanitavaga, mis hakkab olema praegusest oluliselt avaram, osaliselt klaaskatusega ning kust pääseb nii praeguste tenniseväljakute asemele kui ka Vabaduse platsi alla rajavatesse maa-alustesse autoparklatesse.
Tenniseplatside asemele ehitatava autoparkla peale tuleb jalakäijate ala, mis koos autodest vabaneva Vabaduse platsiga moodustaks uue suure jalakäijate piirkonna.
Seejuures näeb planeering ette ka jalakäijatele ühenduse loomise Hirvepargiga Toompea tänava alt ning Toompea tänavaga.
Paralleelselt kulgeks jalakäijate ala bastionimüüri ääres sportlikku tegevust võimaldava vaba aja piirkonnaga, kus võiks asuda näiteks tänavakorvpalli- ja petankiplatsid.
Linna peaarhitekt Igor Volkov ütles Postimehele, et loodetavasti õnnestub planeering sügisel vastu võtta ning juba järgmisel aastal võiks ehitustöödega pihta hakata.
Ta lisas, et platsi ümberehitamine tähendab piirkonnas ulatuslikke kaevetöid, mis vajalik teha nii autoparklate, jalakäijate tunneli kui ka bastioni müüride väljakaevamiseks.
Volkov ütles, et esialgu pole veel selge, kui palju esindusväljaku ümberkujundamine linnale maksma läheb.
Ta lisas, et maa-aluseid autoparklaid ei hakka kindlasti linn oma raha eest rajama, vaid neid hakkavad ehitama erafirmad.
Seetõttu sõltub ka kogu platsi ümberehitamine sellest, kui kiiresti leiab linn parklaid rajada soovivad erafirmad.
Kahasse spordiselts Kaleviga tenniseplatside varasid omanud ametiühingud müüsid hiljuti oma osa erafirmale Arlanda Invest.
Praeguseks on varade omanikuks saanud firma Varamaa, mille esindajad on abilinnapea Peep Aaviksoo sõnul kinnitanud oma soovi rajada alale linna kavandatav parkla.
Linn otsib parkla ehitajat
Aaviksoo hinnangul oli varamüük linnale soodne, sest ametiühingute asemele tekkis omanik, kel selge soov parklat teha. Ta lisas, et linn on juba alustanud erafirmaga läbirääkimisi autoparkla rajamiseks.
Koos kolleegide Tiit Trummali ja Veljo Kaasikuga detailplaneeringu teinud arhitekt Andres Alver ütles, et plaanitava Vabaduse väljaku ümberehituse jõuaks ära teha paari aastaga.
Ta lisas, et esmalt oleks mõistlik rajada autoparklad, uus jalakäijate tunnel ja korrastada jalakäijate ala.
Teises etapis võiks tema sõnul valmis teha bastioni müüri, mille rajamine veniks niikuinii vajalike arheoloogiliste väljakaevamiste tõttu.
Loe: PM 29.07.04